מתי השטן הופך לדמות רעה בעולם? סיפור העקדה בספר יובלים.
זהו טקסט מאוחר מספר היובלים, י"ז 15- י"ח 16.
בשבוע השביעי – השמיטה השביעית, עוד מעט מגיעים ליובל ; באותו זמן היה סיפור העקדה.
קיים דיבור בשמיים על אברהם, כמה הוא נאמן וצדיק = הקשר לאיוב; הדיבור הזה בשמיים בין ה' לשטן, עד כמה איוב צדיק.
השר משטמה (שר אחר לשטן), קיים ניסיון לאברהם שמחבר הספר מחבר אותו לניסיון של ספר איוב. הניסיון של העקדה נראה שהשר משטמה זה שאומר לה' לנסות את אברהם.
ה' יודע שאברהם יעמוד בניסיון ובכל זאת הוא מסכים לנסות אותו.
"ואעמוד לפני ולפני השר משטמה.." – ואעמד המדבר הוא מלאך הפנים. מחבר הספר היה בזמן העקידה בהתלבטות בשמיים….
לסיכום,
למה אותו מלאך הפנים שמחבר את הספר הזה מספר לנו את זה?
הקושי כאן כפול :
- איך ה' עושה מעשה כ"כ בעייתי (שלילי, לא פייר וכו') ? יש פה איזה סוג של רוע. אברהם עושה כל מה שה' אומר לו והובטח לו שיהיה לו ילד עד שבגיל 100 יש לו ילד ה' רוצה לקחת אותו ממנו.
- בשביל מה? הרי ה' יודע הכל !!!, ה' יודע שאברהם יעמוד בניסיון אז לשם מה?
תשובת ספר היובלים :
- ה' לא עושה, זה השטן עושה !!!!
- אכן ה' יודע מה יהיה אבל הוא עושה את זה בשביל שהשר משטמה יבוש, ישחרר ממנו.
בספר איוב יש ויכוח בין ה' לשטן, כאן ה' יודע שאברהם יעמוד בניסיון, אבל יש לו אינטרס לבייש את השטן.
בעיית הרוע, ההנחה או הזריקה של הרוע לשטן היא דרך לנקות את ה' מהרוע הזה, לכן השטן הזה כל הזמן עושה רוע ופוגע באנשים וקיים מאבק בינו לבין ה' וה' רוצה לבייש אותו והוא מנסה להתאושש מן הבושה כל הזמן.
שמואל ב', כ"ד, 1 | דברי הימים א' , כ"א, 1 |
א וַיֹּסֶף, אַף-יְהוָה, לַחֲרוֹת, בְּיִשְׂרָאֵל; וַיָּסֶת אֶת-דָּוִד בָּהֶם לֵאמֹר, לֵךְ מְנֵה אֶת-יִשְׂרָאֵל וְאֶת-יְהוּדָה.
ה' כועס על ישראל, ה' מסית את דוד ללכת לספור את העם, משהו שהוא בעייתי, לא מקובל, לא סופרים אנשים. כלומר, מקור הרוע הוא באל. | א וַיַּעֲמֹד שָׂטָן, עַל-יִשְׂרָאֵל; וַיָּסֶת, אֶת-דָּוִיד, לִמְנוֹת, אֶת-יִשְׂרָאֵל.
אנו רואים את אותו תהליך שמתרחש בתקופה הזו, שמנסה לפתור את הבעיות סביב דמותו של ה', וסביב הרוע שקיים בעולם. |
איך השטן מצליח? זה באמת פותר את הבעיה באופן חלקי, אם ה' לא היה רוצה הוא לא היה נותן לשטן לעשות את זה, זה רק מפחית את האחריות של ה'.
חזרה אל סיכום ספר איוב