אירועי מלחמת העולם השנייה – תקציר

מהלך מלחמת העולם השנייה

1/9/1939 מיליון וחצי חיילים גרמנים פולשים לפולין, ומביסים את צבא הפרשים שלה…

בריטניה וצרפת מכריזות מלחמה כעבור יומיים, אך לא עושות דבר.

ברה"מ פולשת לפינלנד ונתקלת בקשיים רבים. בחזית המערבית יש את המלחמה המזוייפת. מכיוון שלא קורה שום דבר ואף אחד לא זז. הרוסים מספחים 10% משטח פינלד וכמיליון פינים בורחים. דנמרק נכנעת ללא קרב. ב 10/5/40 גרמניה פולשת לצרפת דרך בלגיה. הנסיגה הבריטית מדנקירק – תבוסה שהפכה לניצחון. 14/6 פריז נופלת. בריטניה נשארת לבד, וצ'רצ'יל מכריז את ההכרזה המפורסמת: "אין לי דבר להציע לכם מלבד דם, יזע, עבודה קשה ודמעות". כך מתחילה אחת התקופות המהוללות של בריטניה. צ'רצ'יל הצטיין בנאומים רטוריים מבריקים שסייעו לשמור על המורל הבריטי. הבליץ הגרמני מתחיל ב 7/12/40, וחיל האוויר הבריטי מצליח להחזיק מעמד. הניסיון הגרמני להכניע את בריטניה מהאוויר. המלחמה מתפשטת במהירות והופכת למלחמה עולמית. בעלות בריתה של גרמניה הן איטליה, יפן, בולגריה ורומניה. פרנקו גורר רגליים ומעדיף להישאר נייטרלי. איטליה לא מוכיחה את עצמה כבעלת ברית מועילה במיוחד. לזכותם יאמר שהם לא שיתפו פעולה בהסגרת יהודים לגרמניה. במלחמה ביוון איטליה מסתבכת ונזקקת לעזרת גרמניה. יוני 41 מבצע ברברוסה – היטלר מחליט לתקוף את ברה"מ. היטלר מתכנן לסיים את המבצע תוך 10 שבועות. 3.5 מיליון חיילים פולשים. הפלישה תופסת את ההנהגה הסובייטית בהפתעה מוחלטת, על אף הידיעות הרבות שהגיעו אליה. ביולי מגיעים הגרמנים לפאתי לנינגרד, אך הם נתקלים שם בהתנגדות אותה הם לא מצליחים לשבור עד החורף. כבר באוקטובר מתחיל השלג הראשון, ויחד עם קווי האספקה הארוכים החורף יוצר קושי גדול מאד לורמאכט.

1942 – פרל הרבור. ליפן יש אג'נדה משלה. המלחמה שלה עם סין החלה עוד ב 1931 (מנצ'וריה). ב 37 היא פולשת לסין. ב 41 היא מנצלת את חולשת צרפת וכובשת את הודו-סין. ארה"ב מוחה נגד יפן ומנסה לעצור אותה באמצעים דיפלומטיים. כתגובה היפנים מפציצים בפרל הרבור. בעקבות זאת, ארה"ב נכנסת למלחמה (טוענים כי צ'רצ'יל אמר בעקבות פרל הרבור "ניצחנו במלחמה", בהתייחסות לכניסה הצפוייה של האמריקאים למלחמה). בארה"ב היתה תעמולה מאד חזקה וגזענית נגד יפנים, כולל מעצר במחנות של אזרחים אמריקאים ממוצא יפני.

על פי רוב החוקרים המפנה במלחמה חל בסוף 42 – גרמניה עברה ממתקפה למגננה. קרבות המפנה של מלחמת העולם השנייה כוללים את מונטגומרי המביס את רומל באל עלמיין, מבצע לפיד – נחיתת בעלות הברית במרוקו ובצפון אפריקה, הקרב על סטלינגרד (לנינגרד המצור הכי ארוך בהיסטוריה – מעל 900 יום, סטלינגרד השני הכי ארוך בהיסטוריה). ב 43 פלישת בעלות הברית לאיטליה. 6/44 הפלישה לנורמנדי – הפלישה האמפיבית הגדולה בהיסטוריה. 120,000 חיילים של בעלות הברית נהרגו שם. סוף יולי נורמנדי נכבשת. באוגוסט יש פלישה נוספת לפרובנס. הפלישה הזו זכתה לאחרונה לתשומת לב גדולה במיוחד בצרפת, עקב הנוכחות של חיילים צרפתיים, ובעיקר חיילים קולוניאלים. היום זה חלק מהניסיון של מהגרים אפריקאים "להיכנס להיסטוריה הצרפתית".

ההפצצה על דרזדן – לא היתה לה שום סיבה צבאית מלבד נקמה. להיטלר עד שלב מאד מאוחר יש תקווה שהוא יצא מזה – הוא סמך על הטילים החדשים שבנה, וקיווה להתפרקות הברית של בעלות הברית. כשהוא הבין שהוא עומד להפסיד הוא העדיף שגרמניה תחרב עד היסוד. כבר בסוף מלחמת העולם השנייה החלו המתחים בין צ'רצ'יל, רוזוולט וסטלין. חלוקת גרמניה: דה גול זוכה להישג גדול, כאשר גם צרפת מקבלת איזור השפעה בגרמניה. המלחמה נמשכת נגד יפן עד פצצות האטום באוגוסט 45. קראו עוד על סיום מלחמת העולם השנייה..

כאן תוכלו למצוא גם קיצור של מהלכי מלחמת העולם השנייה על פי שלבים.

חזרה אל: היסטוריה של מלחמת העולם השנייה

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה / נאציזם, מלחמת העולם השניה והשואה / המלחמה העולמית והפתרון הסופי

6 הקרבות הגדולים של מלחמת העולם השנייה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: