מודרניזם בצילום

המודרניזם והתפתחות צילום הרחובמושגי המקריות והאקראיות בצילום

הנרי קרטייהבראסון (Henry Cartier-Bresson) – צלם צרפתי שהמציא את המושג "הרגע המכריע". היה לו חשוב לקחת רגע בצילום, בשיא שבו החיבור בין אור לתנועה וקומפוזיציה, כל אלה באים יחד לתצלום מושלם שכשמסתכלים עליו לא חושבים לרגע שזה יכול היה להיות אחרת. עניין אותו לתפוס את הרגע, לא את האנשים. ב 1947 הקים עם חברים את סוכנות הצילום הראשונה בעולם – מאגנום – שהצעידה קדימה את רמת הצילום העיתונאי.

הרגע המכריע (The Decisive Moment) – מושג שתבע הצלם הנרי קרטייה בראסון. מדובר על חשיבות הרגע בצילום, בשיא שבו החיבור בין אור לתנועה וקומפוזיציה, כל אלה באים יחד לתצלום מושלם שכשמסתכלים עליו לא חושבים לרגע שזה יכול היה להיות אחרת. רגע שחלף ולא יחזור יותר.

מקריות מה שמיוחד בצילום הרחוב הוא שהוא לא מבוים, דברים יכולים לקרות במקרה ולא כמו שהצלם תכנן. הצלם מנסה לתפוס את הרגע המקרי ולתת לו משמעות, סקרנות, מתח ועניין בנסיון לתפוס את חיי השיגרה והיום יום ולתת להם ייחוד ויופי.

מצלמת הלייקה (Leica) – המצאתו של מהנדס גרמני בשם אוסקר באראנק. הייתה זו מצלמה קלה, ניידת, מהירה ומדויקת, שהכניסה מהפכה בעולם הצילום. בעזרת כל תכונות אלו, התאפשרה חשיפת עובדות שקודם לכן היה קשה להנציח.

אנדריי קרטס – צלם הונגרי, צילם בזוויות חדשניות. לאחר שבתקופת חייו לא זכה להכרות, מוכר כיום כאחד מסמלי הצילום העיתונאי ואחד הצלמים המוערכים בעולם. במהלך מלחמת העולם הראשונה, צילם עבור האמפריה האוסטרוהונגרית. היה אב רוחני לצלמים רבים, ביניהם קרטיר ברנסון.

רוברט פרנק (Robert Frank) – צלם אמריקאי שנולד בשוויצריה ועלה לארה"ב. פירסם את הספר "האמריקאים" בו היה אוסף צילומים על אמריקה קשת היום, שביטאו ביקורת נוקבת על החברה האמריקאית. פחות הייתה חשובה לו הקומפוזיציה ואיך הדברים נראים, ויותר התרכז ברגש.

הלן לוויט – צלמת דוקומנטארית שנולדה בארה"ב. אהבה לצלם את ילדי הרחוב. צילמה אנשים בכל גיל ומוצא ותפאורתה הייתה הרחוב. הייתה ידועה ביכולתה לתפוס את הסדר גם ברגע ה"בלאגן" וידעה להבליט את היחיד ברבים. עבודתה קיבלה חשיבות רבה בתיעוד הרחובות של אותן שנים.

המשוטט flaneur)) מעקב – מושג המבטא קשר ישיר בין צילום לשוטטות. דמות המשוטט, משוטטת בחוסר מעש בערים ותוך כדי שוטטות מצלמת או כותבת.

חזרה אל מושגים בהיסטוריה של הצילום

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.

עוד דברים מעניינים: