?קורס כתיבה יוצרת: שיעור 1- מהי כתיבה יוצרת

לפני שאתם צוללים אל העולם המרתק של דמויות, עלילות וסגנונות יש דבר אחד שחשוב להבהיר בנוגע לתחום של כתיבה יוצרת ולזה של לימודי כתיבה: אין ולא יהיה תחליף לתשוקה הפנימית, הלהט ורצון לבטא את עצמכם כלפי העולם וליצור משהו שהוא בעל ערך אסתטי. ואחרי שהבהרנו את זה אנחנו יכולים להמשיך ולציין כי אמנם נכון שרצון ותשוקה הם תנאי הכרחי בכדי לכתוב טוב, אבל הם בהחלט לא תנאי מספיק. אנשים רבים שקראו הרבה בימיהם (וגם כאלו שלא) בטוחים כי די בכך בכדי שגם הם יוכלו להפוך לכותבים טובים. דבר אינו יכול להיות רחוק יותר מהאמת. יש הבדל גדול בין הכרה הספרות ואפילו האהבה אליה לבין היכולת ליצור בכוחות עצמכם משהו איכותי. כותבים טובים הם אנשים שיודעים לקחת את הרגש וההשראה, וכן את הידע, הניסיון והתובנה שלהם על העולם, ולהביע אותם תוך שימוש בכלים וטכניקות שמאפשרים ליצור תוצרים מדויקים ולהשיג את האפקט על הקורא שאליו אתם מכוונים.

כצעד ראשון של כל מי שמתכוון להעביר את עצמו קורס כתיבה יוצרת כדי בעצם להבין מהי כתיבה יוצרת ומהי בעצם המטרה של לימודי כתיבה. זוהי שאלה פשוטה שהתשובות עליה הן מורכבות ומהוות נושא לויכוחים ערים מזה מאות ואלפי שנים. הפילוסוף היווני אריסטו הגדיר את הספרות כ"פעולה אחדותית" בעלת התחלה, אמצע וסוף. למה הוא התכוון? לכך שהספרות, בניגוד לחיים, היא משהו שיש לו גבולות ברורים שמאפשרים לנו להקנות לו משמעות. את החיים שלנו אנו אף פעם לא יכולים באמת להבין כי הם כל הזמן משתנים, כל הזמן נוספים פרטים וקורים דברים שגם משנים את הדרך שבה אנחנו מבינים את עצמנו, את מה שקרה לנו בעבר ואת מה שאנחנו חושבים או מקווים שיקרה לנו בעתיד. אבל הספרות, והאמנות בכלל, מאפשרות לנו לקבע את המשמעות של אירועים ואנשים ולהציג אותה.

היבט נוסף של כתיבה יוצרת מתבטא יפה במה שאמר עמוס עוז על כך שבכדי לכתוב ספר של שמונים אלף מילים יש לקבל רבע מיליון החלטות. יצירה היא תהליך של ברירה, ברירה בין מה שחשוב ולא חשוב, בין מה שרלוונטי ולא רלוונטי. ההנחה של הקורא שקורא את מה שכתבתם היא שכל מה שמצאתם לנכון לציין בטקסט נמצא שם מסיבה מסוימת, יש לו משמעות ויש לו חשיבות. אם הכנסתם משהו "סתם" בכדי שהסיפור יהיה ארוך יותר והוא לא מתקשר למרכיבים אחרים בטקסט או משרת את המסר שאתם רוצים להעביר, אתם פוגעים ביצירה שלכם ובהנאה של הקורא.

תרגיל כתיבה לשיעור הראשון: מהי כתיבה יוצרת

חזרה לתוכן ענייניםלשיעור הבא

זמן רב, מאמצים והרבה רצון טוב הושקעו בכתיבת תכני קורס הכתיבה היוצרת הניתנים כאן בחינם, אנא שקלו להראות את הערכתם בתרומה צנועה:

עוד דברים מעניינים: