עשרת ימי תשובה וערב יום הכיפורים
המאמר להלן הוא חלק מסיכום הקורס חגי ישראל: תלמוד, הלכה ומנהג ומאסופת הסיכומים בנושאי יהדות באתר
צום גדליה
ג' בתשרי – מוצאי ראש השנה – צום גדליה – נחשב ליום טוב.
צום על הריגת גדליה בן אחיקם שהורגו ישמעאל בן נתניה בעצת מלך עמון. כשגדליה נהרג כיבתה גחלת ישראל אחרונה ששרדה אחר החורבן של בית המקדש הראשון ומתו הרבה יהודים. כשהחריב מלך בבל את בית המקדש הראשון והגלה את עם ישראל לבבל ובארץ נשארו מעטים וגדליהו בן אחיקם בראשם (מלך בבל שם אותו) וכשיהודים ממדינות סמוכות שמעו זאת הם חזרו לארץ אך מלך בני עמון שלח את ישמעל בן נתניה להרוג את גדליהו וכך עשה. ואז יהודים אחרונים ברחו למצרים (הוא הרג אותו במצפה וגם את היהודים הנוספים שהיו איתו) לזכור ימים אלו קבעו "צום שביעי" ביום הריגת גדליהו בחודש השביעי (ראה גלות גדליהו)
בן כסה לעשור
7 ימים בין ראש השנה ליום כיפור נקראים "ימי תשובה" או "עשרת ימי תשובה" – שני ימי ראש השנה, יום כיפור ו-7 ימים ביניהם. שם נוסף "בן כסה לעשור". (כסה = ראש השנה, עשור = יום כיפור).
עשרת ימי תשובה
בימים אלו אלוהים מצוי וקרוב ולכן צריך להרבות בתפילה ובתחנונים ובסליחות יש לעסוק הרבה בתורה ובצדקה. לא מתחתנים ב-10 ימי תשובה.
תפילה בעשרת ימי תשובה
סדר התפילות זהה כמו בכל יום אלא בתפילות העמידה מוסיפים "זכרנו לחיים" ו"מי כמוך" בשתי ברכות ראשונות "וכתוב" ו"בסרי" בשתי ברכות אחרונות. אם שכחו ולא אמרו וכבר הזכירו שם ה' – לא חוזרים.
תשובה
התשובה מכפרת על כל העברות. ככל שהחטא גדול יותר – תשובה נדרשת גדולה יותר.
האמת והשלום אהבו
דוגמה על חטא שנדרש לומר אותה על כל מעשיו. אמת מביאה את האדם לידי תשובה שלמה.
יסודות התשובה
יש שלוש יסודות תשובה: החרטה, וידוי ועזיבת החטא.
עזיבת החטא
אם אדם חטא וביקש מחילה ואחרי זה שוב חטא, אז החטא הראשון לא נמחק לו.
כוחה של תשובה
תשובה מקרבת את הרחוקים.
אדם הראשון למד מידת התשובה
נכנס עד צוואר למים ועמד 7 ימים.
אחאב עשה תשובה
אחאב רצח וחמד וקיבל בעקבות זאת 40 מלקות בכל יום והיה צם ומתפלל ועוסק בתורה כל חייו ולא שב אל מעשיו.
בין אדם לחברו
סיפור על ברבי אבא שישב בשער לוד וראה אדם שהגיע עייף והלך לישון בחורבה וניצל פעמיים – פעם מנחש ופעם שנייה מהתמוטטות גג וכששאל ברבי אבא את האדם איך זה שיש לו כזה מזל? אמר האדם שתמיד מחל לחבר והתפייס איתו ואפילו מיום הפיוס השתדל לעשות עימו טובה.
תשובה מחיים
אם אדם לא עושה תשובה בחיים לא תהיה לו תשובה בחייו.
הבנים מזכים האבות
יפה תפילת הבנים
תשובת הקטנים
קטנים לא חייבים במצוות ולא נענשים על עברות אבל בכל מקרה הם חייבים לתקן את מעשיהם ב"כבוד אם ואב". בעיקר בגלל שכשיגדלו שלא יהפוך להרגל לא לכבד וגם שהורים לא יענשו שלא חינכו אותם כראוי.
"שבת שובה"
שבת שבין ראש השנה ליום הכיפורים נקראת שבת שובה מפני שמפטירין בה "שובה ישראל" וגם בגלל שהיא נמצאת בתוך ימי התשובה.
שובה ישראל – עד ה' אלקיך
ליל שלש עשרה מידות
ליל שמיני בתשרי קרוי בקהילות אשכנז "ליל שלש עברה מידות" על שם הפזמון שאומרים בו סליחות קמים מוקדם מאוד בבוקר ואומרים הרבה סליחות.
מנהג כפרות
בערב יום הכיפורים נוהגים לעשות כפרות, לוקחים תרנגול – זכר ותרנגולת נקבה עדיף לבנים, תרנגול – כי הוא נקרא "גבר" וגם הכי נפוץ בבתים מכל החיות, אם אין תרנגול יש לקחת אווז או בעלי חיים אחר (דג) אך לא תורים ולא יונה.
נוהגים שאישה מעוברת לוקחת את שני התרנגולות לכפרה.
לוקחים את הכפרה, מסובבים סביב הראש ואומרים: "זה חליפתי, זה תמורתי, זה כפרתי, זה התרנגול ילך למיתה ואני אכנס ואלך לחיים טובים ארוכים ולשלום". וכך שלוש פעמים כשמסובבים מחזיקים תרנגול ביד שמאל כאשר יש ימין שמים על ראש התרנגול. ועושים כך זכר לקרבן. פודים את הכפרות בממון ונותנים הממון לעניים. בסוף שוחטים את הכפרות.
תפילת ערב יום הכיפורים
בערב יום הכיפורים לא אומרים "מזמור לתודה". לא מרבים בסליחות.
צדקה בערב יום הכיפורים
בכל ימי תשובה מרבים במתן צדקה ובערב יום כיפור עוד יותר.
אכילה בערב יום הכיפורים
מצווה לאכול ולשתות בערב יום הכיפורים, כיוון ש-:
א. אכילה בתשיעי נחשבת כאילו התענה.
ב. קובעים סעדה לשמחה מצווה בערב יום הכיפורים ולא ביום עצמו.
ג. אם נרבה בתפילה יתחזק גופנו ונפשנו על תשובה ועיקריה מהדרין לאכול דגים בערב יום כיפור.
טבילה במקווה
חייבים להיטהר במקווה בערב יום כיפור לשם קדושת היום ולשם תשובה וטהרה.
מן העוונות – כל אדם חייב
יש נוהגים להתוודות קודם לטבילה יש נוהגים לטבול 3 טבילות, כנגד: חטא, עוון ופשע.
סעודה המפסקת
אחרי תפילת המנחה אוכלים סעודה מפסקת – לפני שקיעת החמה (לסיים לאכול לפחות חצי שעה לפני).
אסור לשתות משקעות משכרים ולא לאכול שומשום ולא מאכלים המחממים את הגוף אלא רק מאכלים קלים בלבד.
עם התקדש יום
מכבדים את החג בכוסות נקיות ונרות ומסדרים את הבית לכבוד יום טוב.