סיכומים בהיסטוריה: המעבר של גרמניה מדמוקרטיה לנאציזם

סיכומים בהיסטוריה: המעבר של גרמניה מדמוקרטיה לנאציזם

מתוך: סיכומים לבגרות בהיסטוריה

לאחר עליית הנאצים לשלטון נקטו היטלר ומהמפלגה הנאצית שורת פעולות שהובילה בסופו של דבר לסיומה של גרמניה כמדינה דמוקרטית והפיכתה למדינה נאצית.

הפעולות בתחום הפוליטי-חוקתי

בחודשים הראשונים לשלטונו, לאחר שעלה לשלטון ב-30 בינואר 1933, מצליח היטלר לבסס את שלטונו תוך ניצול התוהו ובוהו ששרר בגרמניה, שימוש בכח ובתעמולה ואירועים מזדמנים.

שריפת הרייכסטאג

קומוניסט הולנדי לא שפוי שרף את בניין הרייכסטאג, מעט לפני הבחירות הכלליות. הנאצים בממשלה החדשה טענו כי מדובר בקשר קומוניסטי ולכן הוצאו צווי מעצר נגד מנהיגים קומוניסטים. כל מערכת הבחירות נוהלה באלימות ותוך מסע הפחדה של הנאצים נגד הקומוניסטים. היטלר קיבל מהנשיא הינדנבורג אישור להפעלת צווי חירום שבהמשך יביאו לרדיפת כל מתנגדי הנאצים.

"חוק ההסמכה"

בבחירות ב-5.3.1933, שנערכו באווירת טרור קשה, זוכה המפלגה הנאצית ל-44% מהקולות. באמצעות רוב שיוצר היטלר ברייכסטאג הוא מעביר באותו חודש את "החוק לביטול מצוקת העם והמדינה" (חוק ההסמכה). החוק הסמיך את היטלר וממשלתו לחוקק חוקים ללא השתתפות הרייכסטאג, אפילו אם הם סותרים את חוקת ויימאר (כלומר את הדמוקרטיה) למשך 4 שנים.

החוק ביטל למעשה את המשטר הדמוקרטי-פרלמנטרי והיה הצעד הראשון בדרכו של היטלר להפוך לשליט יחיד.

היטלר מבטל את כל המפלגות פרט למפלגה הנאצית

ב-14.7.1933 מוכרזת המפלגה הנאצית כמפלגה החוקית היחידה בגרמניה. גם תנועות הנוער של גופים מפלגתיים מתחרים נסגרו. במקביל פוזרו האיגודים המקצועיים והוקמה "חזית העבודה הגרמנית" ששלטה על הפעילות התעשייתית.

היטלר מנטרל איומים פנימיים: "ליל הסכינים הארוכות"

הכוחות שהעלו את היטלר לשלטון, ובראשם ה-ס.א., היוו איום על היטלר בשל חוסר הארגון שלהם ורעיונותיהם המהפכניים. ראש ה-ס.א. ראהם רצה שארגונו יחליף את הצבא הגרמני (באותה תקופה מנה הארגון כ-3 מיליון חברים, פי 20 מהצבא). היטלר חשש מכוחו של ראהם ומאיומו על הצבא (משום שהיטלר שאף להרגיע את הצבא שיכל לאיים עליו) ולכן החליט לחסל את כוחו של הס.א.

ב-30.6.1934 הורה היטלר להינריך הימלר ראש הארגון החמוש השני, האס אס, להוציא להורג את ראשי הס.א. מאות הוצאו להורג בימים הבאים, ביניהם ראהם ועוזריו הקרובים.

 

איחוד תפקידי הקנצלר והנשיא: היטלר הופך ל"פיהרר"

באוגוסט 1934 נפטר הנשיא הזקן הינדנבורג והיטלר ניצל זאת לאיחוד תפקידיו כקנצלר עם סמכויות הנשיא. כך הוא הפך באופן רשמי לשליט יחיד ותוארו הרשמי היה "הפיהרר" (בהתאם לעקרון המנהיג של האידיאולוגיה הנאצית). מעתה נשבעו חיילי הצבא לפיהרר ולא לחוקה והחלה מערכת של הערצת הפיהרר (הצדעה וקריאת "הייל היטלר"). באותו חודש התבצע משאל עם לאישור מהלכיו של היטלר. 90% הצביעו בעדו: סימן ברור להפיכת גרמניה למדינה טוטליטרית.

בנוסף נקטו הנאצים פעולות בתיחום הכלכלי ובתחום החינוך.

עוד דברים מעניינים: