ביבר הזכוכית – סיכום: הסמלים במחזה

הסמלים במחזה "ביבר הזכוכית"

תצלום האב

התצלום מוצג בחדר האורחים לנוכח הקהל.זהו תצלום ענק שלו, בו הוא נראה כאיש צעיר ויפה במדי הצבא האמריקאי . תום מספר שהאב ויתר על משרתו בחברת הטלפונים והתאהב בשיחות למרחקים ארוכים. האב משפיע מאוד על כל הגיבורים במחזה למרות שהוא לא מופיע בצורה ריאלית. תום מתבונן בתצלום האב כשהוא משתכר והאב מסמל לגביו את החרות מהתחייבויות משפחתיות. משהו שמנוגד לאור הפלורוסנטי בחברת הנעליים שהוא עובד מנוגד לעולם המכונות. כנראה שהאב השאיר אצל כולם פצעים פתוחים. לאמנדה הוא מסמל הגשמה של רומנטיות, רגש זמנים של מחזרים וזוהר של חיים יפים. לורה נזכרת בו באמצעות התקליטים הישנים.
ביבר הזכוכית

טיפוח האביזרים העדינים והשבירים עשוי לבטא את חלומה האבוד של לורה על מציאות יפה ומעודנת בעולם הקר והאכזרי שמסביבה. עולם הביבר הוא עולם שונה מעולם ביה"ס למסחר שבו לורה נדרשת להוכיח את עצמה כל הזמן ולהתחרות עם אחרים על מהירות ההדפסה, ובו מחשיבים אדם לפי הישגיו לא לפי תוכנות אופיו. עולם הביבר שונה גם מעולם הגימנסיה שבו מחלקים פרסים לנואם הטוב ביותר ושופטים אדם עפ"י מראהו החיצוני. בעולם אותו היא מטפחת גם ראם יכול להסתדר עם סוסים השונים ממנו, זהו עולם עדין, מתחשב ומלא אור. האור מוקרן על כל סביבתו ובזה הוא מאפיין את לורה המקרינה סביבה אור בתכונותיה ורגישותה ביחסה לאימה , ברגישותה למצב אחיה, בסלחנותה לג'ים ועוד). בעולם אותו היא מטפחת אין סיכוי להיכשל ואין גם פחד להתנסות בו. אליו היא יכולה בלרוח לאחר מפגשיה המאכזבים עם המציאות. אפשר לחיות בו את הדברים מהצד ללא מעורבות וכך לורה חיה את חייה . היא עומדת על שפת העולם ותופסת מה שביכולה לתפוס מיופיו מבלי ליטול בו חלק. היא הולכת למוזיאונים, לגן חיות וכו' ועולם כזה הוא עולם ללא סיכונים. כל אחד מהגיבורים מתייחס אל הביבר בצורה אחרת וזה יוצר קונפליקטים. למשל: אמנדה מציבה את מכונת הכתיבה מול הביבר וקוראת לביבר "שברי זכוכית", משהו חסר תועלת, שיש לזרקו לפח האשפה. הצבת המכונה מול הביבר משקפת קונפליקט בין מעשיות לבין רומנטיות וחלומות, בין ניתוק מהחיים ,כדרך חיים של לורה לבין הסתגלות לקיים גם אם הוא נורא כדרך שאותה מציעה אמנדה לביתה גם אם היא עצמה שוקעת באשליות. האם מנסה להכתיב דרך חיים לילדיה ומוצגת כקשוחה, אך מתגלה כרגישה ושבירה כביתה. כל חייה הם שרשרת אחת של התנפצויות חלומות מול המציאות. תום מתייחס לביבר כ"צעצוע זכוכית" שהמשחק בו פירושו ניתוק מהמציאות אך הוא עצמו עיוור לניתוקו שלו מהמציאות כאשר הוא בורח לקולנוע ושואף להרפתקאות ולציד. ג'ים אינו מבין את משמעות האוסף "איזו מין זכוכית זו?" הוא מתייחס רק לסוג החומר כאילו בעולם המודרני אין מקום לטיפוח עדינות אנושית אך הוא עצמו מגלה רגישות ביחסו ללורה ושבירותו ורגישותו מתגלים כאשר שאיפתו היא "להאבק עם אנשים ולהשאר בלתי תלוי בכל דרגה חברתית כלשהי" ולשם כך הוא לומד את תורת הנאום. רגש הנחיתות שלו מסביר תגובות שלו בשיחתו עם לורה בתמונה ז'. כל הגיבורים במחזה מתגלים כשבירים.

סמלים מילוליים של חיות סמלים של חיות במחזה משקפים את מערכת הקונפליקטים. לאמנדה עיני נץ (קובע תום). לורה מכונה ציפור ועכבר. היא מתבוננת בציפורים בגן החיות. תום מכונה חזיר וקוף. מטאפורות אלה חושפות את הקונפליקט בין טום לאימו השתלטנית, הטורפת כ"נץ את חזיריותו . לדעת האם בכוונתו לחקות כקוף את אביו ולנטוש את ההתחייבויות המשפחתיות. לורה בסמל הציפור והעכבר מאופיינת כדמות נפחדת, חסרת הגנה ושבירה, לכוד ומאוסה. לפנינו ג'ונגל אנושי שבו טורפים ונטרפים, לוכדים ונלכדים אבל כולם כלואים בכלובים, נפעלים ועיוורים לגבי עצמם ולגבי אחרים וכלולם שבירים כאותו ביבר של זכוכית. אולם הריקודים גן העדן מסמל עבור תום את ההרפתקאות על כל מאפייניהן: אורות נוצצים, מוסיקה ואנשים הנהנים מכך. משמעות גן העדן מסמלת ציניות. גן העדן פירושו הנאה אולם במקרה הזה ההנאה היא רק רגעית. אנשים מבקרים בו ולמשך זמן קצר שוכחים את הכאב שהביאם לכאן. זהו מפלט מהצרות שבאו להם בעקבות משבר הכלכלי והמלחמה המאיימת לכבוש את העולם כולו ומהכשלונות בחיי היומיום. כל אחד מחפש לו את גן העדן שלו שיופיע בכל צורה שהיא.

 

הסמלים במחזה:

מדרגות החרום

ביבר הזכוכית

התקליטים הישנים.

תמונת האב המוארת.

החד – קרן

הרי התכלת,

סיפור הקוסם– שמספר טום ללורה בשובו הביתה שיכור וצעיף צבעי הקשת שהוא מקבל בו.

אולם הריקודים– גן עדן והנברשות שבו.

בתמונה הסופית – התבוננותו של טום בחלונות הראווה, בפיסות הזכוכית המזכירות לו את אחותו, ממנה הוא מבקש לכבות את הנר שלה. בקשה שיש בה הרבה אירוניה.

מתוך: סיכומים לבגרות בספרות

ראה גם: הדמויות ב"ביבר הזכוכית"

התפאורה ב"ביבר הזכוכית"

ניתוח "ביבר הזכוכית"

ביבר הזכוכית: שאלות ותשובות

עוד דברים מעניינים: