פילוסופיה של הנפש בתקופתנו :הגדרה חיובית לדואליזם?

פילוסופיה של הנפש בתקופתנו :הגדרה חיובית לדואליזם?

מתוך: פילוסופיה של הנפש בתקופתנו – סיכומים

סיכומים, עדכונים והרבה דברים טובים בקבוצת הפייסבוק שלנו – תנו לנו לייק!

הגדרה חיובית לדואליזם? (האוטונומיה של התחום הנפשי)

העמדה הדואליסטית בנודע לבעיה הפסיכו פיזית יכולה להיות מוגדרת על דרך השלילה – המצבים הנפשיים אינם מצבים פיזיקליים. אך האם ניתן להגדיר דואליזם בצורה חיובית?

  • האוטונומיה של המנטלי: התחום הנפשי הוא תחום עצמאי, שמהותו ניתנת באמצעות התכונות הנפשיות. הנפשיות ממצה את התחום הנפשי, היא התכונה המהותית של מצבים רוחניים. אין מקום לתהות "ממה עשוי המצב הנפשי הרוחני" שכן לא ניתן להעמיד, לצמצם, להגדיר את הנפשי באמצעות מונחים ותופעות שאינן נפשיות. התחום הנפשי הוא אוטונומי: הוא בלתי תלוי לוגית ומושגית בתחומים אחרים; הוא אירידוסיבילי על תחומים אחרים, לא נפשיים.

כאן יש לנו בעיה. הדואליסט יגיד שאין שום דרך להגדיר את המושגים הנפשיים שלא ע"י מושגים נפשיים אחרים ("האוטונומיה של המנטלי"). זה מתחבר יפה לטענה שאין תלות בין החומר לרוח. התחום הנפשי הוא תחום אוטונומי, שקיים תמיד, וא"א לדון בכלל בשום דבר נפשי במונחים אחרים.

זו שאלת הרדוקציה – האם ניתן להעביר תחום טענות אחד לתחום אחר. התחום הנפשי לפי זה הוא אירידוסיבילי – א"א לעשות לו רדוקציה לדברים אחרים. למשל, גם אם ניתן לעשות רדוקציה לכל הביולוגיה לתוך המונחים של הפיזיקה, עדיין הדואליסט יגיד שא"א לעשות רדוקציה כזו בתחום הנפשי.

הדואליסט חושב שהקושי שהצבענו עליו, שא"א להגדיר אותו חיובית, הוא בדיוק מה שעולה מתוך זה שהוא תחום עצמאי אוטונומי.

עד עכשיו דיברנו על עיקרי העמדה הדואליסטית.

זה נושא קצת גדול. גם אם אנו אומרים שהסיבתיות היא הכרחית, זה הכרחיות בעולמנו הפיזי, ולא בעולמות אחרים. הקשר הסיבתי הכרחי בכפוף להכרחיות הפיזקלית בעולם שלנו. דואליסט אולי יאמר שבעולמנו יש קשר הכרחי בדואליזם האינטרקציוניסטי, אבל זה לא יהיה הכרחי בכל העולמות.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר:

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

כמה כסף זה מספיק בכדי לחיות חיים מאושרים? אם התשובה היא "עוד" אז אין לכם סיכוי, אבל מבט אחר על העבודה והקניות יכול לשנות את זה.