ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: השואה – סקירה כללית

ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: השואה – סקירה כללית

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

השואה היא שם שניתן בשנות ה-60, בתחילה נקרא האירוע "חורבן" (הקשר דתי). מדובר על השמדת היהודים בידי הנאצים בתוך מכונת ההשמדה הנאצית. קרבנות "לא יהודים", אינם נכללים במונח. השואה היא מושג פוליטי. גם לצוענים יש כינוי לרדיפתם והשמדתם בזמן השמדת השלטון הנאצי- "פוריאמוס", בעל פונקציה דומה. יש כאן זיכרון קולקטיבי של קבוצה. גם בהגדרת המונח "רצח עם", מכלילה מדינת ישראל את 4 סוגי הקבוצות שנכללו באמנה המקורית, קב'- אתנית, גזעית, דתית ולאומית.

בכורדיסטאן, 30 מיליון נרצחים, קב' עצומה שאינה מוכרת ע"י האמנה הבין-לאומית. מבחינת התורכים אין כורדים, יש רק טורקים הרריים בעלי מאפיינים פוליטיים משותפים. הכורדים הם מוסלמים ואין תודעה גזענית. אבל, לעומתם הארמנים כן מתפקדים כקבוצה אתנית נפרדת, גם דתית, גם לאומית (נוצרים ארמנים, יש להם כנסייה משלהם).

בטיוטה המקורית של הגדרת השואה נכללו קבוצות נוספות, אולם בשל סיבות פוליטיות בעיקר הוחלט להשמיטן.

להלן הסיבות: הרוסים במהלך הטרור האדום, השמידו המוני אנשים על רקע פוליטי, לכן סטאלין הפעיל לחץ שלא יכללו קבוצות פוליטיות (פוליטיסייד), שכן, אחרת הוא עצמו יואשם בפשעים כנגד האנושות. מדינות קולוניאליסטיות חששו כי בקולוניות שלהן היו פגיעות תרבותיות ולכן קב' תרבותית לא נכללה. קב' אתנית בשונה מקב' לאומית- אתנית= קשר דם בקב' תרבותית לא בהכרח (למשל: הבונים החופשיים). למרות שסולקו הקב' האתניות והפוליטיות הן ממשיכות להיות במוקד הוויכוח.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: