תולדות האמנות – סיכום: אמנות ברומא הקיסרית

תולדות האמנות – סיכום: אמנות ברומא הקיסרית

תולדות האמנות – סיכומים

רומא הקיסרית

רקע כללי:

חלומו של אלכסנדר ממוקדון לכבוש את העולם המיושב בחסות הלינית, התגשם ע"י האימפריה הרומית. הרומאים הצטיינו ביכולתם ללמוד מתרבויות אחרות ובהתאמת הנלמד לאורך חייהם.

הפיסול החופשי והתבליט:

הרומאים נהגו להעתיק יצירות אמנות יווניות, בפיסול הרומי ניכרת ההשפעה של הפיסול ההלניסטי, אך התפתח גם סגנון ייחודי הנוטה לתיאור דיוקן ריאליסטי מדויק של הפנים. את הפיסול והתבליט הרומי ניתן לחלק לשלושה חלקים.

  1. פסלי הדיוקנאות – לרומיים הייתה חשיבות רבה למוצא המשפחתי, בלוויות נהגו הרומאים לקחת עמם פסלים של אבותיהם שנוצקו בשעווה על פני המת – פולחן האבות, מכאן מתפתח פיסול הדיוקן הרומי שהיה בעל עיצוב ריאליסטי מדויק תוך הדגשת תווי הפנים הייחודיים. פסלים אלה הם פסלי פרוטמה.
  2.  פסלי שליטים – אמנות רשמית, בפסלים למטרות תעמולה ניכר ביטוי לכוח וסמכות השליט, השליטים הוצגו כבעלי מרץ ותבונה צבאית מדינית הם הוצגו כמצביאים, כאלים, כנואמים ופילוסופים, בתקופת האימפריה הוצבו פסלי השליטים בכל הפרובינציות וכן הוטבעו על גבי מטבעות.
  3.  תבליטים על מבנה הנצחה – בסגנון ניכרת השפעה יוונית, אך הדמויות ריאליסטיות יותר עד כי ניתן לזהות את הדמויות.

בפיסול הרומאי ניתן לראות את ההשפעה של הפיסול היווני, בעיצוב הקפלים, הצמדות הבד לגוף ועיצוב הגוף הריאליסטי, אך בשונה מהפיסול היווני הפסל הרומאי הוא פסל ריאליסטי והוא תמיד לבוש.

* הפטריקי עם שני הראשים, מאה 1 לפנה"ס, שיש,165 ס"מ.

תיאור של הפטריקי  (בן המעמד הגבוה ברומא) הנושא את הפרוטמות של אבותיו, פרוטמות שנוצרו מתוך יציקת שעווה על פני המת. הדמויות ריאליסטיות, רואים את הגיל המבוגר, את הקמטים העמוקים, הקרחות הסנטר הבולט. הפטריקי לובש טוגה – לבוש אופייני למעמדו ולתקופה.
ההשפעה היוונית ניכרת בעיצוב הבד, הקפלים הנופלים באופן טבעי, רואים את הגוף מתחת לבד.  הגוף מתואר באנטומיה נכונה ובפרופורציות נכונות, הפסל עומד בעמידת קונטרה פוסטו.

* אוגוסטוס "מפרימה פורטה", מאה 1 לפנה"ס, שיש, 204 ס"מ גובה.

מתואר כשליט הנושא בנטל השלטון לטובת הכלל, מתואר כאיש צבא וכאנושי. וזאת כדי לתאר מצד אחד את גדולתו ומצד שני להישאר נאמנים למסורת התיאור הרומית.

הקיסר לבוש שריון, על גבי השריון ישנו תבליט שעליו האנשה של השמים והאדמה, ודמויות המסמלות את הארצות המנוצחות – העולם כולו נתון למרות הקיסר. במרכז השריון ישנו תיאור של אירוע היסטורי – החזרת הדגלים הרומאים שנפלו בידי הפרסים קצין רומי מקבל את הנשרים המקודשים מידי קצין פרסי.

הפסל מאוזן על רגל שמאל, יד שמאל אוחזת בחנית, יד ימין מורמת בתנועת יד – הרשמת הצופה.
הפסל לובש לבוש מאפיין של גנרל בצבא רומא.
ההשפעה היוונית נראית בעמידה הכיאסטית, באנטומיה המדויקת בקפלים הטבעיים.
הפסל הוא בטכניקת חציבה בשיש.
תפקיד פסלי הקיסרים היו למטרות של תעמולה פוליטית, הפסלים הוצבו ברחבי האימפריה והמחישו את שלטונו, כן היה נהוג פולחן הקיסר שבו כל אדם חייב להקטיר לפני הפסל לאות מסירות ונאמנות.

*  דיוקן אספסיאנוס, שיש גודל טבעי

תיאור ריאליסטי של פני הקיסר, אין תיאור אידיאלי של פני הדמות.

*  דיוקן טיטוס, מאה 1 לספירה, שיש

הדיוקן מתואר ללא חנופה, וללא הקנטה, הדמות מתוארת בלבוש אציל רומאי, הדמות עומדת בעמידה כיאסטית, היד מורמת בברכה ומסמלת את תפקידו כשליט יחיד. הקפלים שופעים, ניתן לראות את הגוף  מתחת לבגד, מתואר בעת נאום.

* דיוקן גברת פלבית, מאה 1 לספירה, שיש, גודל טבעי

דיוקן של בת אצולה, האישה מתוארת כפי שנראתה במציאות עם תסרוקת אופיינית. הראש מופנה שמאלה מה שמוסיף חיות לדמות. האמן הדגיש את הניגוד בין השיער המסולסל לבין הפנים החלקות.

*  ארה פאקיס, מאה 1 לפנה"ס, שיש, 10.5 מ' רוחב החזית, רומא

מזבח השלום של אוגוסטוס, מנציח את מסעו של אוגוסטוס לספרד וגליה, ניצחונותיו והנצחת השלום באימפריה. הכניסה למבנה היא במדרגות, המבנה מוקף כולו בתבליטים, המתארים את תהלוכת משפחת הקיסר ומצד שני את תהלוכת הסנטורים. התבליטים מעוצבים בסגנון יווני אך התיאור התהלוכה ריאליסטי – הלבוש, דיוקנאות, אוגסטוס מובלט ע"י מקומו הגבוהה מעט והפניה של הכוהנים אליו, שאר הדמויות מתוארות ללא סדר הררכי. בתיאור תהלוכת אנשי הסנאט כולם בגובה שונה, בתהלוכת המשפחה הדמויות מתוארות בגבהים שונים וכן ישנם ילדים.

התבליט לא עמוק, הדמויות פונות לכיוונים שונים, ישנו צירוף של דמויות מיתולוגיות כמו איטליה, האנשת האוויר והמים, תיאור קורבן איניאס אבי הרומאים.

נח לא לבד: סיפור המבול בתרבויות שונות

מה אפשר ללמוד מקיומם של גרסאות שונות לסיפור המבול בתרבויות שונות? האם השכיחות של מיתוס המבול מלמדת על אירוע קדום או על משהו על התרבות שלנו?

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

עוד דברים מעניינים: