מושג העצם של לוק

מושג העצם של לוק

תולדות הפילוסופיה החדשה – סיכומים

מושג העצם מוכר כבר מדקארט ושפינוזה.

אם נזכר באריסטו, נראה את אחד האופנים לתפוס את מושג העצם:

קיימים 2 דיונים עיקריים של אריסטו במושג העצם – בספר הקטגוריות ובספר המטאפיזיקה.

בספר הקטגוריות הרעיון הוא שההבחנה בין עצם לקטגוריות אחרות היא בסופו של דבר הבחנה לשונית / לוגית. אנחנו חושבים על העצם בתור מה שהדברים נאמרים עליו והוא אינו נאמר אודות שום דבר אחר. העצם הוא הנושא האולטימטיבי של משפטים.

הדיון בספר המטאפיזיקה שואל:  מהו העצם הזה? במובנים רבים מדובר בחפיפה. התשובה שנחפש היא במונחי מין / מספר של החומר.

אצל דקארט ושפינוזה העניין במשג העצם היא דרך ציר של תלות ואי תלות. אצל אריסטו הגישה היא יותר לגבי מה באמת קיים.

לוק מתעניין בעצם בהקשר יותר יומיומי, יותר אריסטוטלי. יש משהו שהוא נושא של התכונות. כשאנחנו חושבים על תכונות, יש מי שנושא אותם. את הנושא של התכונות אנחנו לא תופסים בחושים, אלא רק את תכונותיו. התכונות מאפיינות משהו.

מושג העצם אצל לוק אינו משהו שנתון לי, אינו משהו שאני תופס.

אחד הדברים המיחדים את לוק במושג העצם הוא שבעיניו מדובר במושג מורכב (ולא פשוט). אצל דקארט, שפינוזה ואריסטו המושג היא פשוט. לפי לוק המושג לא ניתן באופן ראשוני, אלא אני צריך מושגים פשוטים כדי להרכיב מהם קונסטרוקציה מחשבתית כדי להרכיב מהם מצע כלשהו שיהיה העצם.  הרעיון הוא של מצע – העצם נושא על כפיו את כל השאר (כמו נושא במשפט אצל אריסטו) אבל הוא נתפש כדבר מורכב – אינו מושג ראשוני שניתן לי בחושים.

מה שמוליך אותנו לכיוון הזה הוא שחלק גדול מתפיסת העולם שלנו הוא קונסטרוקציה מחשבתית.

אנחנו לא יכולים לחשוב על איכויות ראשוניות ללא קשירתם לעצם שזוהי התכונה שלו.

נשאלת השאלה האם אנחנו יכולים לייחס את העצם למשהו שקיים במציאות. מעבר להיותו מושג (ויש להתייחס אליו ככזה – כמושג)– הדבר הכי קרוב למצע הזה במציאות הוא הרעיון של חומר ראשוני [רעיון שמעלה המון בעיות וגם לוק לא לגמרי מקבל אותו].

שאלת הזהות (יכולה להוות תשובה אחרת לאופן שבו אנחנו חושבים על עצם מסויים)

יש להתייחס לתורת הזהות של לוק באופן בלתי תלוי באמפריציזם שלו. הרעיון – לוק חושב שקריטריון לזהות בסופו של דבר הוא פונקציה של סוג הדבר. הוא תלוי הקשר.

קיים מובן ראשוני לפיו כל דבר זהה לעצמו. אנחנו יכולים לזהות משהו שאותו הדבר באופן מתשנה לפי סוג הדבר שעליו אנחנו מדברים. כלמור יש זהות של בעלי חיים, זהות של בני אדם (זהות של אישיות), זהות של חומר וזהות של פונקציה (זהות של כלי).

הפרדוקס של תזאוס – הספינה שאנחנו מחליפים את חלקיה בלב ים. התשובה של לוק היא שתלוי מאיזה פרספקטיבה אנחנו מסתכלים – לפי זהות של חומר או לפי זהות של פונקציה. מבחינת זהות חומר הספינה שביבשה היא הספינה של תזאוס משום החומר שלה. מבחינת זהות הפונקציה הספינה של תזאוס היא זו שבלב ים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: