שנות השישים בארה"ב ומאבק השחורים

הסיקסיטיז' בארה"ב

התופעה של שנות ה-60' הנה מרכזית מבחינות רבות בארה"ב. בין שנות ה-60-80 נראה שכמעט כל נשיא אמריקני סיים את תפקידו בצורה גרועה – קנדי נרצח, ג'ונסון פרש, ניקסון נאלץ להתפטר, פורד וקארטר הובסו בבחירות… משנות ה-80 ניכרה תקופת התייצבות במערכת הפוליטית, בהובלתו של רייגן.

 המקור לאי היציבות בשנות ה60 הוא באירועים הסוערים שפקדו את ארה"ב:

1. 1968- מרטין לותר קינג נרצח במהלך הפגנה בממפיס, על ידי אסיר לבן שהיה בחופשה מהכלא.

2. 1963  "המצעד על וושינגטון"- כחלק מהמאבק לשחרור ושוויון השחורים. בהפגנה השתתפו כ-200 אלף מפגינים, והיא נערכה בשקט יחסי, כחלק מהתפיסה של קינג. נאומו בהפגנה כונה "נאום החלום", בו הציג את חזונו לשוויון בין-גזעי.

***קינג ניסה להעניק למאבק צביון דתי-פרוטסטנטי, דבר שלא היה מקובל על כלל השוחרים. כך, התגבשו קבוצות שלא קיבלו את קו הפעולה של קינג. בשנות ה-80' פעלו קבוצות אלימות, שביקשו ליצור שוויון ושחרור בניגוד לדוקטרינה של קינג.

הנחות היסוד של קינג:

  1. ציות לקוד הבסיסי של חוק, נצרות ופטריוטיות אמריקנית.
  2. תנועת השחרור = תנועת המונים.
  3. מאבק סבלני ובלתי אלים.

"אומת האסלאם" – אחת הקבוצות שלא קיבלה את הדוקטרינה של קינג. בשנות ה-60' הונהגה התנועה על ידי מנהיג דתי (אלייז'ה מחמד) שטענתו הבסיסית הייתה כי קינג מקבל למעשה את הנחות היסוד של אמריקה הלבנה (הנרטיב הלבן), בעוד מחמד ביקש לבטא את האותנטיות של השחורים. דבר זה התבטא בהתאסלמות ובהדגשת מאפיינים אפריקניים (למשל בשמות). מלקולם X – מנהיג בולט של "אומת האסלאם". הגה רעיונות של סגרגציה בין שחורים ללבנים- הוא נרצח ב1965.

בעיות הציבור השחור- מיעוט סבלנות- השחורים ביקשו לאתגר את המערכת הלבנה, דבר שהוליד אלימות ומתח הולך וגובר ביחסי הגזעים. בפועל, נוצר תסכול בקרב השחורים על כך שהשוויון הגזעי, שעוגן בחוק האמריקני, לא יושם בשטח.

*על רקע תהליכים אלו, התארגנה תנועה נוספת, על בסיס פוליטי-חילוני – "הכוח השחור". מתוך תנועה זו יצאו "הפנתרים השחורים", גוף וונדליסטי לכל הפחות.  תנועת "הכוח השחור" דגלה בשנאת לבנים ואף ביקשה ליצור מערכות גזעיות נפרדות.

 

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: