תפקיד האנטישמיות בנאציזם

תפקיד האנטישמיות בנאציזם

שנאת היהודים הייתה תופעה ידועה כבר מימי הביניים. מאז שימשו היהודים כשעיר לעזאזל בעת משבר (כאשמים כביכול לצליבת ישו). תופעה זו התגברה עם התגברות הקפיטליזם כאשר יהודים רבים שבו לגרמניה והתקדמו מהר מאד במקצועות החופשיים. התקדמות זו היוותה נימוק עיקרי לשנאה שחשו כלפי היהודים והמניעה לאנטישמיות הפך ממניע דתי למניע גזעי שבלתי ניתן לשינוי- אין פתרון לגזע פגום פרט להשמדתו. לכן, תופעת ההתבוללות שפשטה בגרמניה לא היוותה פתרון ל"בעיה היהודית" מבחינת האנטישמים שהתנגדו למיזוג לאומי וטענו כי היהודים מונעים מגרמניה מלהגיע לאיחוד שהיא כל כך כמהה לו.

הנחות היסוד האנטישמיות:

  1. היהודים מפיצים את הקפיטליזם ונהנים ממנו.
  2. היהודים מפיצים את המרקסיזם ומנסים לעורר מהפכה.
  3. היהודי כגורם שיפורר את החברה- האופטימיות של תנועת ההשכלה פינתה את מקומה ללאומנות אי-רציונלית, ונולדה התפיסה כי היהודי הוא גורם מפורר, אשר אינו ניתן למיזוג בחברה הגרמנית.
  4. קונספירציה יהודית להשתלט על העולם- היה הפחד מן היהדות הבינ"ל אשר בוסס על תיאוריות קשר בדויות האומרות כי היהודים מנסים להשתלט על העולם.
  5. התפתחות האנתרופולוגיה הביולוגית, כמדע המנסה לראות את האדם מנקודת ראות תורשתית, הובילה להשתתת האידיאולוגיה האנטישמית על בסיס גזעי-ביולוגי. תורת הגזע הזו גרסה כי הגזע היהודי לא ניתן לשינוי, וכי כל יהודי באשר הוא זהה לרעהו.

השלבים בהתפתחות האנטישמיות בגרמניה:

1. החל מ-1879 בה הוקמו "ברית האנטישמים", מפלגת הרייך הסוציאלית" ו"מפלגת הרפורמה הגרמנית"-כולן נכשלו.

2. ב-1881 הקומה "אגודת העם הגרמני" ואחריה "ההתאגדות האנטישמית הגרמנית"-גם הן כשלו.

3. ב-1887 נבחר ציר אנטישמי ראשון לרייכסטג-גם הוא איבד את מושבו ולא השפיע הרבה.

4. ב-1895 הצליחו האנטישמים להעלות הצעת חוק בדבר סגירת גבולות הרייך בפני מהגרים יהודים, אך ההצבעה נחלה כשלון מוחץ-אירוע המסמל את שקיעתו של הגל הזה.

***הסיבות לכישלון התנועות האנטישמיות שקדמו לנאציזם עד מלחמת העולם הראשונה:

א) הן היו מפוצלות וחסרות עמדות ויעדים שווים.

ב) לא הייתה להן שום השפעה על החקיקה.

ג) השגשוג הכלכלי הסיט את מרמור המעמד הבינוני.

ד) הדחפים של רוחות המרי הוסטו לתמיכה במדיניות אימפריאליסטית של התפשטות כלכלית.

***יחד עם זאת, האנטישמיות לא נעלמה, היא חזרה שוב ושוב וצברה כוח שסופו בעליית הנאציזם לשלטון.  לימים שירתה האנטישמיות תפקיד חשוב ומרכזי בנאציזם, בהסתת דעת ההמונים מבעיות חוץ ופנים.

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: