'החיים אינם נרטיב דרמטי על פי אלן דרשוביץ

סקירת וסיכום מאמרו של אלן דרשוביץ' "החיים אינם נרטיב דרמטי" המתייחס באופן ביקורתי לקריאות לשלב הכרה במרכיב הנרטיבי של הדיון המשפטי

מאמרו של אלן דרשוביץ' (Dershowitz) בשם "החיים הם לא נרטיב דרמטי" (Life is Not a Dramatic Narrtive) עוסק באופן ביקורתי בקריאה לשלב הכרה במרכיב הנרטיבי בדיון המשפטי מתוך מגמה לדחות אותה מכל וכל. דרשוביץ' מתחיל בהצגת מקרה היפותטי של תביעה בגין רצח כנגד אדם שהוציא פוליסת ביטוח חיים מקיפה על חייו של שותפו לעסקים שנרצח רק עשרה ימים לאחר מכן על ידי מתנקש מקצועי. התביעה טענה כי לא ייתכן כי הסמיכות של האירועים היא מקרית ועל כן יש להרשיע את האדם בהזמנת רצח שותפו. דרשוביץ' מזמן עד הגנה מפתיע בדמות הסופר הנודע אנטון צ'כוב והמימרה הנודעת שלו "אקדח שמופיע במערכה הראשונה יירה במערכה השנייה" וטוען כי העובדה שמאפיין עלילתי זה תקף לרבים מצורות הסיפור, בין אם ספרות, קולנוע או טלביזיה שצורכים המושבעים במשפט הרי שהם עלולים להניח כי פוליסת ביטוח החיים היא האקדח המבשר את הירייה של הרצח. בפועל טוען אלן דרשוביץ' כי המחשבה שלכל אירוע יש משמעות מתאפשרת רק מתוך עולם שיש לו תכלית ומשמעות, עולם סיפורי, בעוד שהעולם אמיתי אינו לאמיתה כזה ואין בו לא משמעות ולא תכלית. החיים לפי אלן דרשוביץ' לא מצייתים לחוקים ספרותיים – הם אקראיים, אין בהם סדר מארגן ואין להם תכלית וכל ניסיון להקנות להם סדר תכליתי או בעל משמעות רק מעוות אותם ואת היכולת שלנו לדעת מה באמת מתרחש בהם. לטענתו של אלן דרשוביץ' בסרטים או ספרים כל פרט הוא בעל משמעות וכך שיעול מעיד על מחלה, כאב בחזה על התקף לב מתקרב והזמנת פוליסת ביטוח על רצח מתקרב כאשר בפועל שיעול מבשר לרוב לכל היותר על הצטננות, כאב בחזה על קשיי עיכול ופוליסת ביטוח על שנים של תשלום פרמיות. אלן דרשוביץ' טוען המשמעות של אירועים בחיינו לעולם אינה מובנת לנו בעיתם והם הופכים לבעלי משמעות רק מתוקף האירועים שבאו אחריהם ולשם כך הוא מביא את הקביעה המפורסמת של סארטר לפי אנו תמיד בטוחים כי אנו מתחילים את הסיפורים שלנו מההתחלה כאשר לאמיתה אנו תמיד מתחילים אותם מהסוף הידוע ושמשעבד אליו את כל האירועים המקדימים אותו.

אלן דרשוביץ' ומשפט או.ג'י סימפסון

אלן דרשוביץ' היה אחד מעורכי הדין שהובילו את צוות ההגנה במשפט הרצח של או.ג'י.סימפסון וסיפקו הדגמה הלכה למעשה של הדוקטרינה של אלן דרשוביץ' כאשר דרשו לבטל את הצגת העדויות הנוגעות לכך שאותו או.ג'י.סימפסון הכה את אשתו לשעבר שלאחר מכן נרצחה וכן את העובדה כי הוא דיווח על כך שהיה לו חלום על כך. הטענה היא כי מרכיבים אלו יביאו להטייה של המשפט בשל הנרטיב בו בהכרח ישבצו אותם המושבעים.

אלן דרשוביץ' בתור פוזיטיביסיט

אלן דרשוביץ' מציג ב"life is not a dramatic narrative" תפיסה פוזיטיביסטית קיצונית הטוענת כי אנו יכולים לדבוק אך ורק בעובדות מוכחות וכי אל לנו לנסות ולהחיל כל סדר וחוקיות על המציאות החומרית שלנו שאינו מצייתת לחוקים ואינה כפופה לשום תכלית. בכך מרחיק אלן דרשוביץ' לכת יותר מכל פוזיטיביסט אחר מזרם הפוזיטיביזם בכך שהוא נצמד לעובדות האמפיריות בלבד ושולל, כך משתמע, את עצם היכולת להפיק מהם חוקים כלליים.

ביקורת על אלן דרשוביץ'

אלן דרשוביץ' אינו מביא בחשבון בשיטתו את היכולת של הסיפורים גם להשפיע ואף לכונן את המציאות. לאמיתה אנשים רבים פועלים וחושבים בהתאם לדגמים שאותם הם מקבלים מנרטיבים שונים, וכך בהחלט ניתן לחשוב כי אותו אדם מתחילת המאמר הוציא פוליסת ביטוח חיים על שותפו רק מכיוון שראה שכך נהוג בסרטים או הספרים כאשר מתכוונים לרצוח מישהו, וזה משהו שאינו בא בחשבון בשיטה של אלן דרשוביץ'.

עוד דברים מעניינים: