סיכום: קץ שלטון האחוס"לים/ ברוך קימרלינג

קץ שלטון האחוס"לים/ ברוך קימרלינג

על פי ברוך קימרלינג האחוס"לים הם: אשכנזי, חילוני, ותיק, סוציאליסט, לאומי- ציוני. בדרך כלל בא ממוצא אתני מערבי, וחותר לתווית תרבותית כזו. ישנם סכסוכים בין האחוס"לים. היא בדרך כלל שייכת למעמד הבינוני, מה שאומר שלעיתים משתייכים אליה גם מזרחים, שכמובן קיבלו את האחוס"ליות על עצמם. אנשים אלה הם מראשית שנות המדינה, שאחראים לניצחון במלחמת השחרור, ולכור ההיתוך. הטענה היא כי החל מהעשור השלישי, הם כבר לא מצליחים להתבדל, בשל הצלחת כור ההיתוך. כך ימנים מקדימים הם נפילת מפא"י, והבחירות לליכוד. פרס ושרון הם האחוסלים הותיקים. ואילו ברק ונתניהו החדשים, לא מצליחים לען הישאר הרבה זמן מכיוון שזה עידן אחר והם לא מבינים איך לשלב בו את האחוסליות שלהם. על אף שעדיין קיימת הטענה כי האחוס"לים הם אלה שעליה סובבת המדינה, מפלגות שמחזקות את הצד המזרחי דתי כדוגמת ש"ס הן הוכחה כי ישנן תמורות הולכות ומתגבשות. כך מוסבר כאן מדוע חוק הבחירה הישירה לראשות הממשלה לא הצליח, מכיוון שמפלגות חילוניות כדוגמת שינוי נוצרו כמתקפת נגד דתית על ש"ס לדוגמא וכו', כך הממשלה נשענת על כרעי תרנגולות, ובחירה ישירה מוטה עדתית, דתית.

הבעיה של ריבוי קונפליקטים שדורש למעשה סוג של אחדות בעם, מבטל את הצורך בביטוי עצמי, וכך אין הבנה שהאופוזיציה הינה דבר חשוב. אנשים שנושאים את דגלי האיחוד והפיוס, רוצים למעשה לקבץ סביבם אנשים ולא לקבלם. "שמישהו יעשה פה סדר". כך קיימים היום הרבה סכסוכים סביב הזהות, שמגיעים למאבקים אלימים עד לשיאם ברצח רבין. האחוסלים יודעים שהם הולכים ומתגמדים בחברה, והם עדיין מנסים לאחוז במה שנשאר, לדוגמא – בתי המשפט נחשבים ככאלה שעדיין מחזיקים בהם אחוסלים- בפיקודו של השופט אהרון ברק. למעשה הקיפוח הקיים הזה, הוא מעורר האלימות מתוך הגנה. והוא מתחיל כבר ב- 1977 במפלה של מפא"י ע"י מח"ל. מח"ל ייצגה את הקיפוח העדתי של המזרחים והמירה אותו תמורת כוח פוליטי. הרעיון היה יהודיות על חשבון הישראליות.  וכך לאט לאט נפתחו בפני המזרחים עמדות מפתח הן בצבא והן בפוליטיקה, עם זאת היו מפלגות שעדיין שמרו לעצמן את המקומות הגבוהים כראויים רק לאחוס"לים. בליכוד יחדל העוקץ הלאומני בגלל הכלכלה, ובעבודה, הדבר יוביל למחיקת אוריינטציה סוציאליסטית.  הטענה שעולה היא שהאחוס"ליות של פעם נעלמה אבל אי השוויון נותר. שתי קבוצות מוקצות בחברה הישראלית- הערבים הפלשתינאים והחרדים. מהערבים נשללות זכויות מעצם העובדה שהם חיים במדינה יהודית, ואילו מהדתיים כי הם לא עומדים בנורמות החברתיות השונות, ע"ע- אחוסלים. 3 סוגי אי שוויון-

1. אי שוויון כלכלי, שמוטה לרוב לטובת האחוסלים, אבל זו בעיה אוניברסאלית.

2. אי שוויון אזרחי פוליטי בהקשר של אי רצון להיפרד ממסורות של המהגרים.

3. ריבוי תרבויות בלי קבלת השונה אלא התבדלות.  הבניית האחוסליות טמונה בממון מיהודים עשירים ולא בדרך הקשה, וכך הם גם העיפו את הערבים מעמדותיהם כחקלאים, ושלמו יותר ליהודים שעלו ארצה תחת מסווה "עבודה עברית". משמע מעמד הפועלים למעשה היה די עשיר. טוען כי יש צורך לקצץ בשטחים על מנת החברה הישראלית תבריא, זאת על ידי הסרת הכיבוש. הפרדת דת ממדינה רק תתרום. הוא טוען כי אינתיפאדת אל אקצה החזירה את התקדמות החברה הישראלית שני עשורים אחורה. שלטון האחוסלים פג אך הם עדיין קיימים. עדיין שולטים בהון רב, במיומנויות רבות הן חברתיות והן פוליטיות.  כמו שקבוצה זו מקבלת אליה רוסים, ומזרחים, יש תקווה שתקבל אליה גם ערבים. ההבנה שזהו צעד שעליה לעשות על מנת להיות בראש הפירמידה היא בעייתית וקשה.

כי כיום הם כבר לא לבד, מפקדים על המדינה, ישנן קבוצות רבות כקונטרה. אם האחוסלים באמת ייעלמו, הרי שזו התחלה חדשה לארץ הזו.

קץ שלטון האחוס"לים/ ברוך קימרלינג

השסע העדתי בישראל

מקורות השסע העדתי בישראל

חברה ופוליטיקה בישראל

סיכומי מאמרים אקדמיים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: