מהו מבחן אישיות?

מבחן אישיות פסיכולוגי הוא כלי המשמש להערכת אישיות האדם. מבחני אישיות מבוססים על טכניקות מדידה של דפוסי אישיות ותוכנות של אנשים במצבים שונים. מבחני אישיות משמשים לשם הערכה קלינית, הדרכת אסטרטגיות טיפוליות וחיזוי כיצד אנשים מסוימים יגיבו או יתפקדו במצבים מסוימים.

תיאוריות אישיות הן נושא ליבה של הפסיכולוגיה, ומקום בו המחלוקת אולי הגדולה ביותר. עם זאת, מוסכם כי האישיות שלנו כוללת את האופן בו אנו מגיבים למצבים וגירויים שונים. תגובות אלו מעידות על מי שאנחנו וזה מה שנמדד על ידי מבחן אישיות.

אישיות היא משהו שאנו מעריכים ומתארים באופן לא פורמלי כל יום. כאשר אנו מדברים על עצמנו ועל אחרים, אנו מתייחסים לעתים קרובות למאפיינים שונים של אישיותו של הפרט. פסיכולוגים עושים כמעט את אותו הדבר כשהם מעריכים אישיות אבל ברמה יותר שיטתית ומדעית.

מה נבחן במבחן אישיות והתנהגות?

ישנם אינספור סוגים של מבחני אישיות המודדים היבטים שונים בדרכים שונות. אולם אחת המוסכמות בתחום מציעה את גישת חמשת תכונות האישיות המרכזיות: מוחצנות, נעימות, מוסריות, נוירוטיות ופתיחות. המטרה של מבחני הבוחנים את האישיות תהיה להעריך ולסווג את האדם על פי פרמטרים אלו.

השיטות במבחנים אלו גם הן מגוונות. ישנם מבחנים בהם הנבחנים מתבקשים לתאר את מידת התאמתם לתיאורי אופי מסוימים, או לתגובות במצבים מסוימים. ישנם גם מבחני השלכה כמו מבחן כתמי רורשאך המפורסם בהם מציגים לנבחן דימוי ובוחנים את תגובתו הרגשית.

שימושים במבחני אישות

כאמור, מבחן אישיות פסיכולוגי (ולעתים: מבדק אישיות) משמש אותנו בכל פעם שאנו רוצים לקבל הערכה מדידה ומדעית על אופיו של אדם. מבחנים כאלו יכולים לשמש לצרכי מחקר אקדמי, הכוונת טיפול, ייעוץ תעסוקתי, הערכת יכולות ביצוע בעבור עבודה או מסוכנות בעבור בית-משפט ועוד. מבחני אישיות יכולים לשמש ככלי מידע בתחום החינוך, בעיקר במקרים של ילדים עם קשיים. מבחנים הבוחנים את האישיות שלנו יכולים להיות מועילים לנו ברמה האישית משום שהם מצביעים על החולשות והחוזקות שלנו. הם יכולים לסייע לנו לזהות דפוסי התנהגות ולהבין איפה אנחנו טובים ואיפה לא. אם קיבלנו ציון נמוך בפרמטר מסוים זה לא בהכרח אומר שזו גזרת גורל כפי שזו יכולה להיות גם הזמנה לעבודת שיפור עצמי.

הכנה למבחני אישיות ומיון

מאחר ומבחני אישיות הם כלים משוכללים הבוחנים את האישיות שלנו, אין באמת דרך טובה לעשות הכנה אליהם חוץ מאשר להיות כמה שיותר עצמנו. מבנה השאלונים והמיומנות של החוקרים יזהו ניסיונות להציג או לזייף איזה דימוי "אידיאלי" של עצמך. במבחן כמו בחיים, אל תנסו לחשוב מה ומי אתם אמורים להיות אלא פשוט ענו בכנות על השאלות ומי שאתם כבר יתגלה. ובשום פנים ואופן אל תנסו לנחש או לנתח את הכוונה מאחורי השאלות בשאלון, הוא מבין אתכם טוב משנדמה לכם.

לדעת עוד:

9 עובדות בפסיכולוגיה שלא ידעתם על עצמכם

מהי מוטיבציה פנימית ובמה היא עדיפה על חיצונית

10 מנגנוני הגנה פסיכולוגים ואיך הם משמשים אותנו

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

עוד דברים מעניינים: