פסיכולוגיה התפתחותית: התקופה הקדם לידתית

פסיכולוגיה התפתחותית -סיכומים: התקופה הקדם לידתית

סיכום זה הוא חלק ממערך הסיכומים בפסיכולוגיה התפתחותית וכן מאגר הסיכומים בפסיכולוגיה .

 

I. התמיינות תאי העובר

בשבוע השלישי של ההיריון, צורתו של העובר נהפכת לביצה בעלת שקע שיהפוך בעתיד לפה ולצינור העיכול. בסוף השבוע יופיעו שלושה שכבות של רקמות:

א. תאי אנדודרם יהפכו לאיברים פנימיים, כגון: ריאות.

ב. תאי המזודרם יהפכו לשרירים, לשלד וכו'.

ג. תאי האקטודרם יהפכו למערכת העצבים המרכזית, לעור וכו'.

פעילות גומלין אלו גורמות להשראות עובריות (שינויי התפתחות) עקב פעילות גומלין כימית, כגון: עדשת העין מתפתחת כאשר בליטה מסוימת של המוח הקדמי באה במגע עם השטח החיצוני של העובר.

II. חוויית ההיריון

רופאים- מיילדים מחלקים את ההיריון לשלישים (שלוש תקופות של שלושה חודשים) התואמת את השינויים שחלים על האם.

שליש 1שליש 2שליש 3
תופעות לוואיא. עייפותב. בחילה בשעות הבוקר.

ג. הפסקת הווסת או דימום מהנרתיק.

א. ניתן לחוש בתנועות ראשונות של העובר.ב. הבטן נעשית גלויה לעין.א. הפעלת לחץ על איברים אחרים.ב. חוסר נוחות או חוסר שינה בעקבות בעיטות העובר.

III. השפעות הסביבה

מומים מולדים נגרמים מסטייה בסביבה הקדם לידתית בעקבות פגמים בתקופת התפתחות העובר מפני שטרטוגנים מונעים או משנים את תיקנותו של ההתמיינות.

א. סמים ותרופות

* נשים שהשתמשו בתלידומיד בחודשיים הראשונים של ההיריון ילדו תינוקות עם עיוותים חמורים, כגון: רגליים מעוותות או בלי רגליים.

*הרואין ומתדון– סמים משכרים העוברים דרך השליה אל העובר או השליל גורמים לבעיות, כגון: קשיי נשימה, הקאות, רגישות יתר, קשיי למידה וכו'.

ב. מחלות- חלק מהנגיפים העוברים דרך השיליה עלולים לגרום למומים אצל העובר, כגון: אדמת בשלב המוקדם של ההיריון עלול לגרום לעיוורון, חירשות, פיגור שכלי וכו'.

ג. מצוקה רגשית- אירועים שליליים בחיי האדם ומצבו הפסיכולוגי עלולים לגרום ללידה מוקדמת, רגישות יתר וכו' מפני שההורמון אדרנלין משנה את זרימת הדם ועלול לצמצם את אספקת החמצן וחומרי המזון המגיעים לילד.

ד. תזונת האם

* תזונה נאותה במהלך ההיריון חשובה להולדתו של תינוק בריא.

* מחסור או עודף בוויטמינים עלולים לגרום למומים מולדים, כגון: חוסר בחומצה פולית עלול לגרום למומים חמורים בהתפתחות המוח או בעמוד השדרה של העובר.

IV. אבחון ליקויים

א. סריקה על קולית– טכניקה המפיקה תמונת מחשב של העובר באמצעות גלי קול הנשלחים לעברו וחוזרים ממנו ומאפשרת לרופאים לאבחן חריגות מבניות בעובר, כגון: שפה שסועה.

ב. בדיקת מי שפיר– שאיבת מי שפיר באמצעות מחט המוחדרת לבטן האם על מנת לבדוק פגמים כרומוזומליים, כגון: תסמונת דאון. הבדיקה נעשית בין 16 ל- 18 שבועות או בין 11 ל- 14 שבועות לאחר המחזור החודשי האחרון של האישה.

ראה גם: התורשה וההתפתחות הקדם-לידתית

כאן תוכלו למצוא עוד סיכומים של האוניברסיטה הפתוחה וכן לקרוא על לימודי פסיכולוגיה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: