תיאוריות בקרימינולוגיה: הגישה הפונקציונליסטית

סיכומים בתיאוריות בקרימינולוגיה: הגישה הפונקציונליסטית

מתוך סיכום הקורס תיאוריות בקרימינולוגיה

התיאוריה הפונקציונליסטית (סוציולוגית):

ספנסר, דורקהיים, מרטון.

 

פונקציה= תפקיד.

רקע להתפתחות התיאוריה:

עד 1760, החברה הייתה שבטית, משפחתית, מסורתית. לכל אחד היה ברור תפקידו, מיקומו, מה מצופה ממנו. הכל היה מסודר, מאורגן, ברור. אם אדם הוא בן של סנדלר, לימים, יהיה גם סנדלר. כנ"ל לגבי מלך- נסיך… ההתנהלות הייתה ברורה מאוד. החל מ- 1760, החברה עוברת אירועים דרמטיים, המשפיעים על הסדר. השינויים הללו נגרמו מ-2 מהפכות: תעשייתית וצרפתית.

המהפכה הצרפתית, דגלה בשוויון, חירות, אחווה. אין מעמדות, אין היררכיה. כולם יכולים. על פניו, זה נשמע טוב… קיימות הזדמנויות, שוויון, אבל יש גם חוסר בהירות. קודם, הדברים הללו לא היו, אך היה סדר… זה הוביל לאי- ודאות.

המהפכה התעשייתית, יצרה תיעוש, טכנולוגיה מתקדמת, מיכון, עיור, שינויים שפתחו הזדמנויות והעידו על חברה מתפתחת. מנגד, זה ערער את היציבות שבחברה. למשל: אם אנשים גרו בכפר והיו רגילים למקום קטן ורגוע, לפתע, הנשים נשארות מאחור, הגברים הולכים לעבוד, המסגרת המשפחתית מתערערת… קיימות מכונות, אך צריך לדעת להפעילן, פחות "ידיים עובדות"= אבטלה. קשה היה להיערך לשינויים המהירים הללו. ההומיאוסטזיס החברתי "נסדק". במקביל, הדרוויניזם מתחיל להעלות, מה שמערער מאוד את הדת. עד אז, הדת והמסורת הייתה חזקה ונתנה כללים ברורים. דרווין ערער את הדת והותיר "חלל". מחברה ברורה, משפחתית ומסורתית יש שפע הזדמנויות, אך חוסר ודאות. על רקע מצב זה, צומחת התיאוריה הפונקציונאליסטית.

 

ספנסר-

הגה את התיאוריה, דיבר על הרעיון שלה.

דימה את החברה לגוף האדם. בגוף האדם יש אברים, שלכל אחד מהם יש פונקציה, איזשהו תפקיד, פונקציה. היה שהאבר ממלא את הפונקציה שלו בצורה תקינה, אז סך כל האדם הוא בריא. ברגע שאחד האברים בגוף לא מתפקד, נפגעת גם הפונקציונאליות של אדם (ברמה כזו או אחרת). ברגע שתא בגוף עובר שינויים מהירים, שהגוף לא יכול להכיל, האדם לא בריא… אותו הדבר גם בחברה…- כל אדם, כל גוף/ מוסד בחברה, יש לו תפקידים ופונקציות אותן צריך למלא. אם כל אחד ימלא תפקידו כהלכה, החברה תהיה חברה פונקציונאלית. ברגע שמישהו קצת 'מזייף', זה פוגע בכל החברה. יש הדדיות, דינאמיקה חשובה בין הפרטים לבין החברה. הפרטים צריכים למלא תפקידם כהלכה. היות שהחברה זקוקה לפרטים, היא חייבת לתת להם תמיכה.

ראה גם: הגישה הפונקציונליסטית של דורקהיים

עבריינות וסגנון חיים בגישה הפונקציונליסטית

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: