מלחמת העולם הראשונה – פריצתה ומהלכים מרכזיים

מלחמת העולם הראשונה – פריצתה ומהלכים מרכזיים

מתוך: סיכומי הקורס מבוא לעת החדשה באתר

המצב הפוליטי באירופה ערב מלחמת העולם הראשונה נפיץ כי כל אירופה קשורה בבריתות וזה מגיע לידי פיצוץ ב-28 ביוני 1914 כשסטודנט בשם גבריאל פרינציפה, חבר בארגון הטרור "היד השחורה" מתנקש ביורש העצר האוסטרי ובאשתו בסארייבו. הוא ניסה לפוצץ את המכונית עם רימון ולא הצליח, ולמרות שהרימון מתפוצץ השיירה ממשיכה לנסוע כאילו כלום ואז המתנקש רץ ויורה באקדח בשניהם.

הדבר נופל לידי האוסטרים כפרי בשל כי הם חיפשו תירוץ. אוסטריה מציבה אולטימאטום בלתי אפשרי ובסופו של דבר מכריזים מלחמה על סרביה. רוסיה לא מתמהמהת ומכריזה ב-30 ביוני 1914 על גיוס מלא.

חשוב להבין כי ברגע שמכריזים על גיוס לא ניתן לעצור את הכל – הרכבות כבר בתנועה. הגרמנים מציבים אולטימאטום שאם רוסיה לא עוצרת את הגיוס תוך 12 שעות גרמניה תכריז מלחמה על רוסיה. אי אפשר לעצור את זה ב-12 שעות וכך ב-1 באוגוסט גרמניה מכריזה מלחמה.

הגרמנים פונים לצרפתים לשאול מה בכוונתם לעשות יום לאחר הכרזת המלחמה (להצטרף או להישאר נייטרליים) – הצרפתים אפילו לא עונים לזה וב-3 באוגוסט הגרמנים מכריזים מלחמה על צרפת. ב-4 באוגוסט מוציאים לפועל את תכנית שלייפן– לכבוש את פריז באבחת חרב דרך בלגיה. אבל התוכנית לא יוצאת לפועל – הצרפתים מצליחים לגבור על הצבא הגרמני בקרב על המרן (ספטמבר) ומאותה נקודה והלאה נכנסים למלחמה סטטית, מלחמת חפירות. לאף צד אין מספיק כוח מרוכז כדי להכריע את הכף בחזית, כל החלומות להכרעה מהירה נגוזים והמלחמה הופכת למלחמה סטטית קשה ומחרידה.

איטליה משחקת במלחמה את הזונה השכונתית – יושבת על הגדר ומחכה לראות מה טוב לה. היא עושה איומים להצטרף למדינות הציר, ואז הבריטים והצרפתים מבטיחים להם שבתמורה לאי הצטרפות למדינות הציר הם יקבלו את נמל מרמריס בתום המלחמה, קבוצת איים בים האגאי ואת לוב. תמורת זה הסכימה איטליה לא להצטרף ללחימה.

עובדות וקרבות במלחמת העולם הראשונה:

גודל הצבאות במלחמה: גרמניה – 4 מיליון, רוסיה – 5 מיליון, בריטניה וארה"ב – כ-750,000, צרפת – 4 מיליון, אוסטרו-הונגריה – 3 מיליון, סרביה – 400,000, בלגיה – 200,000.

כשאנחנו מסתכלים על החזית מה שקורה זה כך – לאחר נפילת הגרמנים לכבוש את צרפת מתגלגלים לשדה טבח שלא נראה כמוהו בהיסטוריה.

קרבות מרכזיים במלחמת העולם הראשונה (ראה סיכום מורחב: מהלך מלחמת העולם הראשונה): הקרב על הסום, הקרב על ורדן וקרבות Ypres (יפר). כמות הפגזים שנורתה בפתיחת הקרב על הסום נשמעו נופלים עד צוקי דובר באנגליה.

קרב ורדן הוא אולי הקרב הנורא ביותר במלחמה: בפחות מ-48 שעות נהרגו חצי מיליון בני אדם – 10% מהאוכלוסייה הגברית בצרפת נכחדה במלחמה. מדובר על שכבת הגיל הדומיננטית – מספר אדיר של אלמנות. תחשבו מה זה עושה אח"כ למתירנות המינית וליחסים בין גברים לנשים. ברוסיה אחרי מלחמת העולם השנייה היו 4 נשים לכל גבר – היו לזה השלכות על מעמד האישה ועל היחס לנשים ברוסיה. ההלם מהקטל היה טוטאלי. מלחמת העולם הראשונה הייתה טראומטית יותר מהמלחמה השנייה כי לא ידעו איך מתמודדים עם המספרים האלו והשליטים היו מתוסכלים כי הטמטום הצבאי בניהול המלחמה היא מדהים.

הצבא הצרפתי היה על סף מרד על שיטת הלחימה בחפירות כי המפקדים שלהם היו מטומטמים. כל פעם צד אחר קופץ מהשוחות רץ מאה מטר ונטבח.

הדוד סם מתעורר – המגמה מתהפכת

מה לגבי האמריקאים?

מבחינת האמריקאים, וודרו ווילסון רצה להיכנס למלחמה בשלב מוקדם יותר. אבל כמו טרומן ורוזוולט נורא קשה לשכנע את האומה האמריקאית לצאת מהבדלנות ולבוא לעזרת האירופאים וזאת למרות שמ-1915 הצוללות של הגרמנים כבר מטביעות ספינות אמריקאיות כולל נושאת מטוסים הלוזיטיאנה (אחות של הטיטניק). רק באפריל-מאי  1917 הצבא האמריקאי נפרש בחזית המערבית.

1917 היא שנה קשה ביותר לצרפת ואנגליה. עד 1916 לא היו לבריטים גיוס חובה. כל ההרוגים היו אנשים מקצועיים או אנשי קבע. הפחד הגובר הוא ממה יעשו הרוסים. ב-1917 הייתה מהפכה ברוסיה – הגרמנים מאוד ניסו לגרום לרוסים לצאת ממלחמת העולם הראשונה. הם שיכנעו את השוויצרים להחזיר את לנין לרוסיה שגרם למהפכה. הכניסה האמריקאית היא זאת שעזרה לבלום את הדיביזית הגרמנית שהגיעו ב-27 שעות מהחזית המזרחית לחזית המערבית ברגע שהסתיימה הלחימה מול רוסיה. אילולא ארה"ב הייתה פורשת שם דיביזיות מראש הכוחות הבריטים והצרפתים היו נמחצים שם.

הטנקים מופיעים לראשונה בזירה כולל גנרל פאטון שמכניס לראשונה את הטנקים לשימוש במלחמת העולם הראשונה כי הוא האמין בטנקים ככוח פורץ.

הגרמנים היו הראשונים שהשתמשו בגז חרדל נגד הבריטים והאמריקאים, אח"כ הבריטים והאמריקאים החזירו להם באותו מטבע. זה גם השפיע פסיכולוגית.

ראה גם:

רקע טכנולוגי ופוליטי למלחמת העולם הראשונה

מהלך מלחמת העולם הראשונה – מחצית ראשונה

מהלך מלחמת העולם הראשונה – מחצית שנייה

תוצאות מלחמת העולם הראשונה

מלחמה לסיום כל המלחמות: 15 ציטוטים על מלחמת העולם הראשונה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: