מושגים במחשבת ישראל: המשנה והתלמוד

מושגים במחשבת ישראל: המשנה והתלמוד

מתוך: יהדות ומחשבת ישראל:  מושגים במחשבת ישראל

  • משנה – המשנה היא הקובץ הבסיסי של התורה שבעל פה, המכיל את תמצית ההלכות המשלימות את דיני התורה שבכתב. המשנה נלמדה בעל פה, עד שנערכה בא"י בראשית המאה ה-3 לספירת הנוצרים, בידי ר' יהודה הנשיא. במשנה כונסו דברי התנאים לדורותיהם (החל מסוף ימי בית המקדש השני). המשנה כתובה בעברית, ולשונה פשוטה ותמציתית. המשנה מסודרת בדרך הגיונית ושיטתית לפי סדרים ומסכתות. ששת סדרי המשנה עוסקים בכל תחומי ההלכה היהודית. הברייתא היא המשנה החיצונית, שנותרה מחוץ לששת סדרי המשנה. הברייתות הן דברי התנאים בעייני הלכה ואגדה. הברייתות מקובצות בקבצים שונים וחלקן כלול גם בתלמוד. בד"כ מפרשות ומרחיבות את דברי המשנה, ולעתים אף מוסיפות עליה.
  • תלמוד / גמרא (גמר = למד בארמית)– התלמוד היצירה המרכזית במכלול התורה שבעל פה. קיימים שני תלמודים – בבלי (שנערך בבבל וירושלמי שנערך ב… טבריה). התלמוד מתבסס על המשנה ופרש אותה, מוסיף עליה ודן במשמעויותיה. התלמוד כולל מלבד דברי הלכה גם אגדות וסיפורים, דברי הגות ומוסר ואף קטעים היסטוריים שמספרים על התקופה.התלמוד הוא סיכום של דיוני האמוראים (חכמי העם היהודי שחיו בארץ ישראל ובבבל מהמאה ה-3 ועד למאה ה6 לספירה) בבבל וארץ ישראל במאות 3-5 לספירה.הדיונים בתלמוד כתובים בארמית ומנוסחים במשא ומתן משפטי (שאלה, תשובה, הוכחה). התלמוד משמש ספר לימוד מרכזי של היהדות מאז ועד היום ומשפיע רבות על עיצוב החיים היהודיים בכל דור.

תלמוד בבלי – התלמוד הבבלי הוא החלק הנפוץ והמוכר יותר של התלמוד, הוא נוצר בבבל בישיבות הגדולות (סורא, נהרדעא ופומבדיתא). נערך על ידי רבינא ורב אשי בסביבות שנת 500 לספירה.

תלמוד ירושלמי – התלמוד הירושלמי נכתב בחלקה הצפוני של ארץ ישראל. נכתב גם הוא בארמית אך עקב כך שמיעטו לעסוק בו נפלו בו שיבושים רבים ושפתו קשה להבנה יותר מאשר התלמוד הבבלי. התלמוד הירושלמי נחתם בשנת 395 לספירה.

עוד דברים מעניינים: