מהו אימפריאליזם – סיכום

הגדרה: אימפריאליזם הוא מדיניות או אידיאולוגיה של הרחבת השלטון של מדינה אחת על עמים ומדינות אחרות מבחינה פוליטית, כלכלית וצבאית, לעתים קרובות באמצעות הפעלת כוח. המושג אימפריאליזם קשור לקולוניאליזם אך הוא יכול לחול על צורות שונות של התרחבות מדינית.

היסטוריה של האימפריאליזם

הדחף של ממלכות להתרחב מעבר לשטחיהן מוכר לאדם פחות או יותר מאז שהיו ממלכות. גם באזור מסופוטמיה הקדום וגם בסין ואף באפריקה ידוע על אימפריות קדומות משמעותיות שקמו ונפלו כבר לפני אלפי שנים. הפרסים הקדומים היו אימפריאליסטים לא קטנים אך דבר באותם זמנים לא השתווה לשאיפות הכיבוש של אלכסנדר מוקדון (356–323 לפנה"ס) אבי האימפריאליזם היווני שבישר את בוא גירסתו הרומית.

בין המאות ה-15 וה-18 הקימו אנגליה, צרפת, הולנד, פורטוגל וספרד אימפריות ביבשת אמריקה, הודו ואיי הודו המזרחית וכך החל הקולוניאליזם. המרוץ האימפריאליסטי במהלך המאה התשע-עשרה היה תקופה של סיפוח שטחים נרחבים מאפריקה ואסיה למדינות אירופאיות. מסוף המאה ה-19 ועד מלחמת העולם הראשונה שוב התעורר האימפריאליזם והגיע לשיא במלחמת העולם השנייה עם תוכניות ההשתלטות של גרמניה ויפן. לאחר סיום מלחמות העולם, ואף לאחר סיום המלחמה הקרה, החל עידן חדש המכונה לעיתים ניאו-אימפריאליזם בה מדינות חזקות שואפות לנווט ולנצל מדינות אחרות, אך מבלי לשלוט בהן באופן ישיר.

אימפריאליזם מודרני

האימפריאליזם המודרני כונה לעתים פשוט "אמריקניזציה" ואפילו "מקדונלדיזציה" של העולם דרך השפעה כלכלית, תרבותית, טכנולוגית, פוליטית רבה. לצורת השפעה זו שאינה כוללת כוח פיזי (אלא לעתים רק איום בו) נקראת "כוח רך" או "הגמוניה" המאפשר ניצול של מדינות אחרות בשעה שהן נותרות "חופשיות". אולם לא רק לתרבות האמריקאית יש שאיפות התרחבות, שכן בימינו גם הסינים, הרוסים ויש הטוענים שגם המוסלמים שואפים להרחיב את תפוצתם וכוחם כמה שיותר.

לבסוף, ישנה גם טענה כי אימפריאליזם בימינו כבר אינו נחלתן של מדינות אלא תאגידים. על פי תפיסה, בגלובליזציה הקפיטליסטית השאיפות הבינלאומיות לשליטה בשווקים והשפעה של חברות מהווים את הצורה הנוכחית של השאיפה הכוחנית להתרחבות. כלומר, חברות כמו גוגל או פייסבוק הן הגרסאות החדשות של האימפריה הרומית או האימפריה הבריטית.

קראו גם:

11 האימפריות הגדולות ביותר בהיסטוריה

האם האימפריאליזם עדיין איתנו?

עוול בכל מקום הוא איום לצדק בכל מקום: 11 ציטוטים על זכויות אדם

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: