מבוא לאסלאם: מחקי הקוראן – זנדקה (מינות)

מבוא לאסלאם: מחקי הקוראן – זנדקה (מינות)

מתוך: מבוא לאסלאם

עניין האנשים שניסו לחקות את הקוראן עלה פעמים רבות במהלך ההיסטוריה ואלו הם חלק משמותיהם (שצריך לזכור):

א.     מסילמה, בתקופת הנביא, היא אדם נוסף שטען שהוא מביא את דברי האלוהים. שניהם דיברו בשפה שתאמה את שפת כוהני הדת הג'אלית. הנביא ניצח. האיסלם טוען (המנצחים טוענים) שהנביא הביא דברי אלוהים חיים, ואילו מסלימה היה סתם משורר מוצלח, ולכן הוא נביא שקר. הוצא להורג.

ב.      אבן אל-מקפע 757 לספירה (140 לאיסלאם). התחיל את אחד מספרים ב"באיסם נור א-רחמן וא-רחים", מובן שבשל נסיונות אלו הוא הוצא להורג.

ג.      בשאר בן ברד 783 (166) היה משורר שהשתמש במוטיבים קוראניים. הוצא להורג.

ד.      אבו אל-עתאהיה 823 (213) – פילוסוף סקפטי שלעג ליסודות האחמוניים באיסלאם, וניסה להבין את המציאות באופן מטא-פיזי. מאחר ונס הקוראן הוא חשוב כל כך בדת היאסלאם, הוא ניסה לחקות את הקוראן ולהראות שאין זה מעשה שמיים. הוצא להורג.

ה.     אבו אל רואנדי מאה 9 (מאה 3). הוצא להורג.

ו.       אבו אל עלאא אל-מערי 1057 (499) חיבר ספר שלם שהולך נדבך אחרי נבדך ומחקה את הוקוראן. הוא כתב בצורה כזו, שכל משפט, שיר או מטאפורה יכולה להתפרש כדברי כפירה ודברים תמימים בעת ובעונה אחת, ולכן הוא לא הוצא להורג….

בעקבות מחקי הקוראן, כל כת חורגת שפרשה מהקוראן זכתה לכינוי  זנדקה, ודינה היה כלייה. אפילו הסונים הגדירו את השיעים ככאלו.

הפורקאן האמיתי

ד"ר אניס שורוש נוצרי מנצרת (בן ימנו) כתב ספר בשם The True Furqan – הקוראן = הפורקאן. (פרק = הבדל, כך הקוראן מבדיל בין אמת ושקר). בספרו המכיל טקסטים בעברית, ערבית ואנגלית הוא כותב בשם האל האמיתי, האחד, שדואג לכולם. הנוסח הערבי דומה לנוסח הקוראן ומושגיו. כמו בקוראן, הספר מחולק לפרקים (סורות) בעלות שמות וכו'. סורה 5: "בשם האב, המילה [מילה, כמו שפה, מילים], האל האחד והיחיד… אתם השחתתם את פסוקי תורת הברית החדשה האמיתית, הסתרתם את מילתנו והלכתם בדרך עקלקלות ושכנעתם את ההולכים בקבותיכם שנמצאים אתם על דרך הישר" – ממש כמו שהקוראן מאשים את היהודים בהשחתת התורה ותוכנה האמיתי. וכו' וכו'.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: