סיכום לבגרות: חיזו בטטה – רעיונות מרכזיים

סיכום לבגרות: חיזו בטטה  / סמי ברדוגו – רעיונות מרכזיים

ראו גם: חיזו בטטה – תקציראמצעים ספרותיים

רעיונות מרכזיים בסיפור "חיזו בטטה"

ברקע הסיפור "חיזו בטטה" של סמי ברדוגו מהדהדת ביקורת חברתית.  המחבר מגולל לפנינו יריעת חיים של משפחה בקו העוני,  שאין בה אב מפרנס,  ועול הפרנסה מוטל על שכם  האם.  זו מתמודדת בקשיי הקיום ללא טענות  –  ביושר,  בכבוד ובגאווה.  היא מכלה את ימיה כעובדת ניקיון בסניף המקומי של קופ"ח, עבודה שסידרה לה ב"פרוטקציה" שכנה קרובה,  שעובדת בעבודה "מכובדת" יותר – בהסתדרות של מועצת הפועלים  (הבדלי מעמדות).

האם שוקדת ללא לאות להוכיח את עצמה בעבודתה.  הגורם המאיים בעבודתה הוא המפקחת  -דמות  כמעט מסתורית,  שהפכה להיות איימתם של שני הילדים.  לפני ביקורי המפקחת  גויסו  שני הילדים לעזרת אמם,  כדי לרצות את אותה מפקחת מפחידה ומאיימת,  שאמורה לגזור את דינה של עובדת הניקיון.

המפקחת מייצגת למעשה  מעמד חברתי גבוה יותר –  מעמד המעבידה  או המעביד הנצלן.  כך אומר חיזו:  "המפקחת של אמא שלנו הפכה להיות האישה המפחידה בשביל שלושתנו".

מול העולם המסוגף של משפחה ענייה זו, החיה בצמצום  ושוקדת לאורך כל הדרך  לחסוך בכל  – בבגדים,  באוכל… –  שוכן עולם אחר,  עולם שבע –  עולם של  "סקייטבורד",  של  "עוף עם גבינה"  ושל  "חצר עם פרגולה כזאת מעץ" .  זהו עולמם של בני המעמד הבורגני הנהנים ממנעמי החיים ומפינוקים (ניגוד בין ספרדים לאשכנזים).  שמעון, אחיו הצעיר של המספר,  צופה על מנעמים אלה בעיניים פקוחות,  כרוצה לומר לאחיו:  "תראה איך אנחנו חיים,  ואיך הם חיים…".

עולמה של משפחה זו נטול פינוקים  הן מטעמים כלכליים והן מטעמים חינוכיים המתמצים  בדרכה החינוכית הקשוחה של האם.  המספר,  בניגוד לאחיו הצעיר,  מנסה "לטייח",  להתעלם ממה שיש לאחרים,  לא להציץ במה שיש להם,  לבטל את דברי אחיו הצעיר.  הפינוק היחידי שלו הם זוכים, הוא הנסיעה לחתונה במונית.  בשעה זו הם, כביכול, יוצאים ממעגל העוני,  כי  "דרך חלון המונית החיים נראים כל כך אחרים במקום שהוא לא שלנו".

הפסקת עבודת האם מדרדרת כמובן את מצבם הכלכלי אולי אל מתחת לקו העוני,  שלא לדבר על כל ההשפלה הכרוכה בזה.  האם החרוצה, שנאבקה לחיות בכבוד,  הופכת שלא ברצונה ושלא בטובתה לעול על החברה.  מעתה היא תחיה על קצבה דלה, וכמנהלת משק בית טובה היא מנסה להתמודד במצב החדש ולהדק את החגורה הכלכלית.  אולם, טרדות הפרנסה והדאגה הקיומית  מכריעות אותה עד כדי התמוטטות נפשית וניסיון התאבדות.

מתוך: סיכומים לבגרות בספרות – סיפור קצר

עוד דברים מעניינים: