אדוארד סעיד -אוריינטליזם – סיכום

אדוארד סעיד – אוריינטליזם – סיכום

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

 

אדוארד סעיד היה פרופסור לספרות ומבקר תרבות, שלימד באוניברסיטת קולומביה בניו יורק. סעיד היה פלסטיני, יליד ירושלים. ספרו "אוריינטליזם" פורסם ב- 1978. סעיד היה מנושאי דברה הבולטים של התנועה הלאומית הפלסטינית.

אוריינטליזם, פרק ראשון, סעיף 1

אוריינטליזם על פי אדוארד סעיד הוא סגנון מחשבה המבוסס על הבחנה אונטולוגית (תפישתנו את העולם) ואפיסטמולוגית (הכרתית) בין ה"אוריינט" ובין "האוקסידנט" (המערב). סעיד טוען כי המערב מביט על המזרח מנקודת ראות עליונה ומגדיר את עצמו כנגד ה"אוריינט". האוריינט הוא ה"אחר" והמערב הוא השיח ההגמוני.

לפי סעיד, האוריינט סייע להגדיר את אירופה (או את המערב) בתור ניגודה בדימוי, ברעיון באישיות ובחוויה. האוריינט הוא חלק אינטגרלי מהציביליזציה והתרבות החומריות של אירופה. אירופה לא רק מגדירה עצמה בניגודיות לאוריינט אלא גם שאבה ממנו את קיומה: "האוריינט הוא גם מקומן של מושבותיה הגדולות ביותר של אירופה, העשירות ביותר והוותיקות ביותר, מקור תרבויותיה ולשונותיה, יריבה התרבותי של אירופה ואחד מדימויי ה'אחר' העמוקים והנשנים ביותר שלה. התרבות האירופית הוסיפה כוח וזהות על ידי שהבליטה את עצמה כנגד האוריינט והשתמשה בו כמין תחליף לעצמי שלה".

דוגמא לשיח אוריינטליסטי הוא הביטוי התפיסתי של האוריינט "כמקום של רומנטיקה, טיפוסים אקזוטיים, זיכרונות ונופים לא-מרפים וחוויות מופלאות".

סעיד משתמש במונח "שיח"  של מישל פוקו, ואומר שבלי לבחון את האוריינטליזם בתור שיח אי אפשר להבין את הפיקוח השיטתי האדיר שבעזרתו הצליחה התרבות האירופית לנהל – ואפילו ליצור – את האוריינט מבחינה פוליטית, סוציולוגית, צבאית, אידיאולוגית מדעית ודמיונית. התפיסה שמציג סעיד על המערב בפרק המבוא היא יצירת השיח של המערב והמזרח רק מתוך קיומו של מערב: "האוריינטליזם הוא מוסד מאוגד להתמודדות עם האוריינט – התמודדות איתו על ידי הצגת טענות בקשר אליו, אישור השקפות עליו, תיאורו, לימודו, יישובו, שליטה עליו: בקיצור, האוריינטליזם, כסגנון מערבי למשול באוריינט, לארגנו מחדש ולקנות סמכות עליו".

סעיד טוען שהעמדה האוריינטליסטית היא סמכותית ושלטת כל כך עד שאיש מאלה שכתבו או חשבו על האוריינט או פעלו בתוכו לא יכול לעשות זאת בלי לקחת בחשבון את מגבלות המחשבה והפעולה שהטיל האוריינטליזם. כלומר, אי אפשר לפעול בתוך האוריינטליזם מבלי לחוות את ההשפעות של האוקסידנט, המערב.

האוריינטליזם שואב מקרב מיוחדת שנחוותה בין בריטניה וצרפת ובין האוריינט, שעד ראשית המאה ה-19היה בעצם רק הודו וארצות כתבי הקודש. עד סוף מלחמת העולם השנייה צרפת ובריטניה הן ששלטו באוריינט ובאוריינטליזם; מאז מלחמת העולם השנייה אמריקה היא ששולטת באוריינט וגישתה דומה לזו צרפת ובריטניה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: