ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: רצח העם ברואנדה – סקירה כללית

ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: רצח העם ברואנדה – סקירה כללית

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

רצח העם ברואנדה גבה את חייהם של כ- 1,000,000 קרבנות תוך 100 ימים אם כי אין מספרים מדויקים. הקרבנות והנרצחים  ברצח העם ברואנדה היו מאותו העם. בשל התנגדויות מקומיות הקצינו הרוצחים את הרצח. רואנדה היא דוגמה לג'נוסייד בן זמננו וגם כאדישות העולם. ארה"ב סירבה להגדיר את המעשים כג'נוסייד, העולם גם ליבה את האש ע"י מכירת נשק. דולר – קצין קנדי בראש משלחת האו"ם (אונומיר) שעמד מנגד בשל הוראה שקיבל. דולר יידע את העולם על העתיד להתרחש ודרש לעשות משהו בנידון.

 ההוטו הקיצוניים הם המשמידים ברצח העם ברואנדה. בניגוד לשואה האזרחים עצמם השתתפו בהרג, רצחו עם מצ'טות. יש באירוע זה איכויות איומות. שבט= תצורה פוליטית קדומה כנראה שלכל עם היה שלב שבטי. מה זה עם?, קב' השתייכות בעלת זיקה לטריטוריה שפה תרבות ושלטון, שאיפה לריבונות עצמית, שהריבון (השלטון) ישתייך לאותה קבוצה לאומית, למשל: אם אני ישראלית ארצה כי ישראלי ולא צרפתי יהיה השליט שלי.הוטו וטוטסי אינן קבוצות לאומיות, לא חושקים בריבונות, דוברים אותה שפה, אותה תרבות, אין ביניהם הבדלים טריטוריאליים, מה שגם מפשט את ההרג. אין הבדלים אתניים. יש נישואי תערובת, אין הבדלי דת (קתוליים). אין הבדלים תרבותיים. ההיסטוריה זהה.

תורת הגזע: פסדאו- מדעית (מדעית לכאורה). אין קריטריונים מדעיים שהתורה עומדת בהם. מופיעה במאה ה-19, בטענה כי האנושות מתחלקת לגזעים וזו החלוקה המשמעותית ביותר. תורת הגזע מבחינה ביולוגית והיא מסכמת 3-13 גזעים. במאה ה-19 יש התנשאות של האדם הלבן. עם הדה-קולוניזציה פוחתת גם אופנת "תורת הגזע". תורת הגזע: קישור תכונות פיזיות לזהות. תכונות גופניות כמאפיינות אופי.

שחורים: עפ"י גישה זו, אינם חכמים, אימפולסיביים, חסרי יוזמה, מהירים, חזקים. לכן גם אפשר להעמידם בתנאים קשים, הם בנויים לזה.

מקס נורדאו- תורת ההתנוונות. גזען. הפנים את המושג התנוונות. היהודים כעם נשי וחלש.

הבלגים והגרמנים לפניהם היו הכובשים הקולוניאליים של רואנדה. הגרמנים הגיעו בסוף המאה ה-19, אין לנם מושג מה הולך שם. הם לא מבינים את משמעות החלוקה לטוטסי והוטו. הם גם לא טורחים לברר זאת. הם ראו שהשכבה השולטת נקראת טוטסי, מיעוט קטן מתוכם, רוב הטוטסי חיים כמו ההוטו. האירופאים שמחזיקים בתורת הגזע, מניחים כי קיימים 2 גזעים:

הטוטסי– גבוהים, רזים, יחסית בהירים, בעלי תווי פנים יפים- לבנים, יחסית חכמים ויוזמים. בשל תכונות אלו הם מתאימים להיות מנהלי העבודה. 14% מהאוכלוסייה.

ההוטו– נמוכים, רחבים, טיפשים, חזקים ולכן מתאימים להיות הפועלים הפשוטים.  85% מהאוכלוסייה ו-1% טווא. שים- לב: ההבדלים הם פיזיים (גם לא בהכרח) אך לשונית תרבותית אותו דבר.

נוח לבלגים שהטוטסי יהיו מנהלי העבודה, התנאים ברואנדה קשים ולא כדאי לשלוח לשם לבנים שימותו. מדובר על אזור טרופי נידח. בשיא יושבים ברואנדה 100 איש. הטוטסי מנהלים עבורם את העניינים. האדם הלבן הוא שמדביק להם פערים גזעניים, כנראה שהוטי וטוטסי= מעמד אולם בשל היעדר היסטוריה ברורה זה לא ברור.יש מוביליות בין המעמדות אין מובהקות גנטית.

זה מתחיל מרואנדה המסורתית בה מיעוט טוטסי שולט על רוב הוטו, דרך המודלים הגזעניים של הגרמנים ואח"כ הבלגים ועד לקריאת שלטון ההוטו להשמדת כל הטוטסי ב-1994.

ראה גם:

רקע היסטורי פוליטי לרצח העם ברואנדה

השתלשלות רצח העם ברואנדה

יחסו של העולם לרצח העם ברואנדה

רואנדה לאחר רצח העם

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: