היסטוריה פוליטית של זמננו: ההיבט הבין-לאומי של מלחמת האזרחים בספרד

היסטוריה פוליטית של זמננו: ההיבט הבין-לאומי של מלחמת האזרחים בספרד

היסטוריה פוליטית – סיכומים

סיכומים אקדמיים

מלחמת האזרחים בספרד נתפסה כמלחמה בה יבחן האם ניתן לעצור את הפשיזם העולמי. לכן, אנשים רבים מכל העולם קמו והלכו להילחם בספרד במסגרת הבריגדות הבינלאומיות, שהוקמו על ידי מפלגות השמאל, בעיקר על ידי המפלגה הקומוניסטית.

לבריגדות הללו היו מספר תכונות: אידיאליזם, האנשים שם נלחמו למען אידיאל, וזה עשה חיילים שונים. שנית, באו אנשים רבים עם הכשרה צבאית, ממדינות שהשתתפו במלחמת העולם הראשונה. זוהי קומבינציה טובה.

בסוף 36', בהתקפה הגדולה על מדריד, אז פרנקו טבע את המונח המפורסם של 'הגיס החמישי' – דיבר על האנשים שתומכים בו בתוך המעוז הרפובליקני במדריד, שנוסף לארבע הגיסות של הצבא שלו.

הגיסות באו ממקומות שונים בעולם. ככלל, היו בגודל של צבא – 35-40 אלף איש בסך הכל. 10 אלפים מצרפת. רובם היו מתנדבים קומוניסטים, אף שצרפת הייתה נייטרלית. 5000 גרמנים ואוסטרים. גם הם נרדפו במולדתם. 5000 פולנים, גם הם קומוניסטים נרדפים. 5000 איטלקים ('גריבלדי'), שהיו גולים ברובם. 2500 מארה"ב (בריגדת 'אברהם לינקולן'). 2500 יוגוסלבים, 1500 צ'כוסלובקיה, 1500 סקנדינבים, כ-1000 קנדים, 1000 הונגרים, ומהפ.ק.פ הארץ-ישראלית, כ-300.

באו מתנדבים לטובת הצד השני גם כן: אירים לאומנים-קתוליים. אמריקה הלטינית. מתנדבים מפורטוגל, שהיה בה כבר משטר פשיסטי באותה התקופה. בכלל, פורטוגל סייעה ללאומנים במשך כל המלחמה.

מפקד המרד למעשה לא היה פרנקו, אלא סקנל. אך הוא היה כל כך מלא בעצמו, שניסה לעשות show off על ידי טיסה במטוס קטן מעל קווי האויב, וכמובן שהוא התרסק ונהרג. לאחר מכן היה גנרל אחר – מולה, שהיה מפקד הצבא בספרד גופא, ותכנן את כל המלחמה. אף הוא נהרג בתאונת מטוס.

מלחמת האזרחים בספרד שיחקה מאוד בדמיון של כל העולם – כמאבק בין שני הקטבים. כמו כן, המחישה לאירופה שוב את זוועות המלחמה. כולם כאילו רואים את ה'קדימון' של המלחמה הבאה: הפצצות מסיביות, אוכלוסיות בורחות, טנקים וכו'. במידה מסויימת, משחק ברגשות האנטי-מלחמתיים (מינכן ב-38' וכו').

בסופו של דבר הניצחון היה של הימין, כשמפקדו הוא פרנקו. הופך ממפקד לאיש ששולט במדינה. ברגע ששולט, הדבר הראשון שעושה הוא לטהר את המדינה מן הצד השני (גם בתחילת המלחמה, כל אחד מהצדדים החל לטהר את אנשיו של הצד השני בשטחו. בצד הלאומני אחד הקורבנות המפורסמים היה לורקה, גדול משוררי ספרד, שגם היה הומוסקסואל). פרנקו ממנה את גיסו כשר הפנים, ומורה לו לטהר את הצד השני. כלומר, לשלוח לבתי הכלא או להוציא להורג, כל מי שחשוד ביכולת אופוזיציה מסויימת. הכניסו לכלא מאות אלפי אנשים.

משתנה נוסף משחק לטובת התייצבות השלטון של פרנקו: יוצאים מאות אלפים לגלות פוליטית, בעיקר לצרפת. היא מקבלת אותם בחוסר רצון וסוגרת אותם במחנות פליטים. לאחר מכן חלקם מקבלים אישורים לנוע בצרפת, וחלקם נופלים אצל הנאצים במסגרת שלטונו של פטן, אז הם מוצאים להורג על ידם. רבים יצאו למדינות אמריקה הלטינית, הגדולה שבמקבלות הייתה מקסיקו.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: