קאנט – מנטליזם
מנטליזם – הבסיס המשותף של איפיריציזם ורציונליזם
גישות הרציונליזם והאמפיריציזם מוכרות מהסיכומים הקודמים. נראה שהגישות האלו קוטביות אחת לשניה אבל למעשה יש להן בסיס משותף – מנטליזם (נקרא גם תורת ייצוג או פילוסופיה של תודעה עצמית). המושג אידאה או מודל, משותף לשתי הגישות, והן נחלקות "רק" בשאלה מה מקורו. שתי הגישות דוגלות בכך שהידע הוא משהו שקיים ביני לבין תודעתי, שתי הגישות שותפות להנחת היסוד שיש ייצוג פנימי לעולם שבחוץ. יוצא הדופן היחיד להנחת היסוד הזאת הוא שפינוזה.
ההבחנות המרכזיות של מנטליזם:
- פנים וחוץ – בפנים נמצאות המחשבות/הייצוגים ובחוץ המיוצגים.
- סובייקט ואובייקט (את ההבחנה הזו שפינוזה לא מקבל)
- פרטי וציבורי – ההבחנה הזו גורמת לקשיים: אחד הקשיים של תורת המנטליזם היא להסביר כיצד אפשר לדעת ששני אנשים שמצביעים על צהוב אכן רואים את אותו צבע, בבסיס הקושי הזה עומדת הבחנה בין פרטי וציבורי. בעיה נוספת שנובעת מההבחנה היא בעיית הסולובסיזם, איך אני יודעת שאני לא לבד בעולם?
קאנט פותח מסורת שלמה של יציאה כנגד המנטליזם. הוא מציג פתרון מעניין למתחים הנ"ל ונמנע מבעיית הסולובסיזם. קאנט מבצע סינתזה בין שתי הגישות: אנו יודעים את הדברים מתוך משהו, ואולם משהו זה אנו מביאים מתוכנו.
הפילוסופיה של העת החדשה – סיכומים