פרלמנטים דו-ביתיים -סיכום

פרלמנטים דו-ביתיים

מבוא לפוליטיקה השוואתית -סיכומים

יוני-קמרליזם – פרלמנט חד-ביתי (עמו בישראל (קמרה=חדר, יוני=אחד).

ביקמרליזם – פרלמנט דו-ביתי.

בשנת 2000, מתוך 178 פרלמנטים 112 יוני-קמרליזם, והיתר ביקמרליזם.

בית שני מחזק את האלמנט הליברלי במשטר ליברל-דמוקרטי, בית שני עלול להיות בעייתי משום שהוא בולם את רצון הרוב – יותר ליברלי מאשר דמוקרטי. במבנה הביקמרלי יכול להיות ביטוי לפיצול בחברה, בקרה יותר גדולה על החקיקה והיישום שלה, חוות דעת נוספת על החקיקה.

עוד דברים שיגרמו לכך שלבית שני יהיה כוח – תקופת הכהונה. הרבה מאוד פעמים, לבתים שניים יש תקופת כהונה יותר ארוכה – מחזק אותו. אלמנט נוסף – אי חפיפה בתקופת הכהונה שלו לבית הראשון. כאשר אין חפיפה בבחירות, יש סבירות גבוהה יותר, שיהיו הרכבים מפלגתיים שונים – מה שיתן ביטוי וכוח לבית השני.

דוגמא: בארה"ב, בית הנבחרים נבחר מחדש כל שנתיים, ואילו הסנאט כל שש שנים. כך, גדל הסיכוי שההרכב של הסנאט ובית הנבחרים יהיה שונה ß מגדיל את הסיכוי לקונפליקט בין הבתים – יש ביטוי לעצם קיומם של בני בתים.

אלמנט נוסף – הדרך שבה אנשים נבחרים לבית השני. במדינה דמוקרטית, כאשר יש בית שני חזק, סביר שהאנשים שלו יבחרו באופן ישיר ולא ימונו – זה מה שנותן להם את הלגיטימציה הדמוקרטית. אם אנו מסתכלים, אנו רואים שמרבית הבתים שבהם הנציגים בבית השני ממונים – הם חלשים לעומת הבתים השניים שנבחריהם נבחרים.

    זו הסיבה מדוע הבונד-ראט הגרמני (נבחר על ידי הלאנדרים – המדינות) לא חזק כמו הסנאט האמריקאי.

בסופו של דבר, אם אנו מתבוננים בבתים שבהם יש שוויון בעוצמה, הרי שכל החברים שלהם נבחרים ישירות – או לפחות חלקם הגדול – ארה"ב, איטליה (באיטליה לסנאט ובית הנבחרים יש עוצמה שווה), בלגיה, שווייצריה. ביפן או אוסטרליה – אין עוצמה שווה, הבית השני ממונה.

עוד אלמנט חשוב על מנת ליצור בי-קמרליזם משמעותי – חוסר חפיפה בהרכבים של שני הבתים – מפתח אחד – אופן הייצוג הוא לא חופף (יחסי לעומת ייצוג של מדינות בלי שום קשר לגודל) ובחירות במועדים שונים.

במדינות וותיקות יותר – כמעט מחציתם יש שני בתי מחוקקים. אנו רואים, שברוב המקרים, הבי-קמרליזם אינו סימטרי – יש בית אחד שהוא יותר חזק מהשני. כמו כן, אנו רואים שבתים שניים הם שריד מתקופות עבר – שריד שבית אחד ייצג את הציבור, ובית אחר ייצג את האריסטוקרטים (ניו-זילנד, לדוגמא).

  • אם יהיה בישראל בית שני – אפשרות לתת מחשבה שנייה, מפוקחת יותר על החקיקה. זה יכול להיות בית שיוכל לבלום מדיניות דורסנית של הממשלה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: