רשתות נושאיות וקהילות מדיניות – סיכום

פוליטיקה השוואתית: קהילות מדיניות ורשתות נושאיות – סיכום

פוליטיקה השוואתית  -סיכומים

קהילות מדיניות– יש קבוצות קטנות וסגורות שמורכבות מהבכירים במנהל הציבור ובקבוצות האינטרס הבולטות. הם יושבים ביחד ומעצבים מדיניות על בסיס של אינטרסים משותפים כשיש תחושה של שיתוף ולא של עימות. יש גם דימוי של משולשי ברזל כאשר הכוונה היא לקבוצות שכוללות נציגים מקבוצות בחברה ובממשל שביחד יוצרות מעין תת-ממשלות פנימיות כאשר כל אחת מעצבת מדיניות בתחום שלה שלא מתחשבת באינטרסים הכללים אלא באינטרסים של בעלי עניין בתחום מסוים. זה הדימוי של קהילות מדיניות.

"קהילות מדיניות" הן קבוצות קטנות וסגורות שמורכבות מבכירים במנהל הציבורי ובקבוצות האינטרס הבולטות, אשר פועלים יחד ומעצבים מדיניות על בסיס אינטרסים משותפים. יחסים קרובים בין קבוצות האינטרס למדינה ß יש אווירה של שיתוף ולא אווירה של עימות. לפעמים יש שיתוף פעולה בין הגורמים הפוליטיים, הבירוקרטיים והחברתיים (קבוצות האינטרס).

   הביקורת פה היא שמדובר בקבוצות קטנות, תת-ממשלות, אשר מייצרות מדיניות בתחום שלה וגורמת למדיניות מפוזרת, לא עקבית, שמשרתת את האינטרסים של בעלי העניין בתחום צר. העובדה שקבוצות חדשות לא יכולות להכנס – לא כ"כ דמוקרטי.


"רשתות נושאיות (ISSUE NETWORKS)" –  כאן התיאור הוא של הרבה יותר שחקנים עם קשרים פחות הדוקים. העניין פחות אישי… אין גבולות ברורים מי בפנים ומי בחוץ… קבוצות חדשות יכולות להכנס… זהו דימוי הרבה יותר דמוקרטי, הרבה יותר פתוח, יותר שקוף. ברשתות נושאיות יש הרבה יותר שחקנים עם קשרים פחות הדוקים ועניין פחות אישי בכל נושא. יש כניסה של גורמים חדשים, אין גבולות ברורים לגבי מי בפנים ומי בחוץ. זו ראיה שמדברת על משהו שהוא יותר דמוקרטי, פתוח ושקוף.

בדמוקרטיות יש תהליך לכיוון של רשתות נושאיות והחלשות קהילות מדיניות.

פוליטיקה השוואתית: קהילות מדיניות ורשתות נושאיות – סיכום

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

להשתפר: