אמנון אני חולה/שלמה אבן גבירול – סיכום
אמנון אני חולה קראו אלי תמר,/ כי חושקה נפלה ברשת וגם מכמר.
רעי מידעי, אלי הביאוה,/ אחת שאלתי מכם אשר אמר:
קשרו עטרת על ראשה, והכינו/ עדיה, ושימו על ידה בכוס חמר.
תבוא ותשקני, אולי תכבה אש/ לבי, אשר בלה בשרי אשר סמר.
נושא השיר אמנון אני חולה של שלמה אבן גבירול הוא סבלו של אמנון שאוהב את תמר. אמנון חולה במחלת האהבה והתרופה היחידה לכך היא האהובה. אמנון מוכן למות אם אהבתו לא תתקיים.
בשיר אמנון אני חולה יש רמיזה עבה לסיפור המקראי של "אמנון ותמר". בסיפור המקראי אמנון מתחלה על מנת שתמר תבוא לראותו ואילו בשיר הדובר באמת חולה במחלת האהבה. הדובר בשיר פסיבי והוא מבקש שיקראו אליו את תמר. הוא משתמש במילים נרדפות "רעי" ו "מידעי" וע"י כך מבטא את תחושת הבדידות שאופפת אותו. בנוסף משובץ פסוק מספר איוב : "מי יתן תבוא שאלתי ותקוותי יתן אלוה". איוב היה חולה במחלת עור וביקש למות מיד אלוקים ואילו החולה בשיר חולה במחלת האהבה, מתייסר בסבלו ומבקש למות.
במקרא, אמנון לוכד את תמר ברשתו ואילו בשיר הדובר מרגיש לכוד באהבה. בסיפור המקראי אמנון מבקש מתמר שתאכיל אותו ואילו בשיר אמנון אני חולה של אבן גבירול הדובר מבקש שהאישה תשקה אותו. בשני המקרים יש דרישה לאיחוד בין הגבר והאישה ע"י ארוחה. בנוסף, בסיפור המקראי אמנון מת לבסוף מכוס יין מורעלת ואילו פה היין הוא בידה של האהובה (מסמל על אכזריותה). קיים גם שיבוץ מספר תהילים : "כי כוס ביד ה' ויין חמר" – יין מורעל שהשותה אותו יאבד.
קישוטי לשון ב-" אמנון אני חולה" של אבן גבירול
חרוז מבריח – Xמר מסמל על מר גורלו של הדובר בשיר.
שיבוצים מספר איוב ותהילים.
חריזה פנימית – בית ב' בין רעי, מיודעי, אלי. הצליל Xאי מדגיש את הכאב של הדובר.
תפארת הפתיחה – מכמר, תמר.
מטאפורה – המשורר מדמה עצמו לדג הכלוא במכמרות. למעשה, הדובר כלוא במכמורת האהבה.
אמנון אני חולה/משה אבן גבירול – סיכום
סיכומים לבגרות בספרות – פרק שירה