אבן גבירול: כתמר את בקומתך – סיכום

כתמר את בקומתך – סיכום לבגרות


השיר "כתמר את בקומתך" של שלמה אבן גבירול הוא פיוט אהבה אופייני לסגנון של שירת ימי הביניים. בשיר כתמר את בקומתך אבן גבירול עושה שימוש בכמה דרכי עיצוב וכן תכנים קלאסיים של שירת משוררי ספרד. השיר נפתח ב"תפארת הפתיחה" כאשר מהווה "כתמר את" סיכום למעשה של דימוי היסוד של השיר. הטור הראשון של השיר מצטיין בחריזה פנימית (קומתך-יפיתך) והוא מדמה את האהובה על ידי פנייה אל עולם הטבע, הצומח- התמר, או התופעות הטבעיות – השמש.

הטור השני של "כתמר את בקומתך" של שלמה אבן גבירול מתחיל בבניית המתח העיקרי של השיר על ידי הצגת הנחות היסוד שבשלב מאוחר יסתרו. אבן גבירול חושב כי אהובתו היא אישה צדיקה המשוות אל אביגיל המקראית שהיית על פי חז"ל אחת מארבעת הנשים היפות בתבל וכן אישה רבת צדק וחוכמה.

דמותה החיובית של אביגיל בשיר כתמר את בקומתך עומדת בניגוד חריף לדמות של איזבל האויבת המושבעת של אליהו הנביא וכך גם מה שר" שלמה אבן גבירול מגלה, בניגוד לתפיסה שלו את האהובה כצדיקה, כאשר הוא מגלה כי האהובה הרגה אותו (באופן מטאפורי).

אך למרות הניגוד הנוצר בין התפיסה של האהובה בשיר כתמר את בקומתך לבין מעשיה והדרך שבה היא נוהגת ברבי שלמה אבן גבירול, השיר עדיים חוזר אל שבח יופיה של האהובה והצהרה על עמדתו האוהבת של אבן גבירול כלפיה.

וכך, למרות מה שעשתה לו האהובה, השיר מסתיים בבקשה מתחננת אליה לגאול את נפשו המיוסרת של הדובר ולהעלות אותה מן השאול שבה היא נמצאת.

דרכי העיצוב של כתמר את בקומתך של שלמה אבן גבירול הם שימוש בדימויים ומטאפורות, חרוז מבריח, שיבוצים מקראיים, מבנה של ניגודים וכן שימשו בכלים של תפארת הפתיחה ותפארת הסיום.

כתמר את בקומתך הוא שיר יפייפה משום שתפיסת האהבה שמציג אבן גבירול היא כזו המתעלה על הפגמים של האהוב ואפילו הכאב שהוא גורם לנו, ובכל זאת מבקשת את קרבתו וחסדו כי בלעדיהם החיים הם שאול.

חזור אל: סיכומים לבגרות בספרות

סיכומים לבגרות בספרות – פרק שירה

שירת ימי הביניים

סיכומים של שירי נוספים של רבי שלמה אבן גבירול:

ראה שמש

כאבי רב

כתב סתיו

אמנון אני חולה

עוד דברים מעניינים: