מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים: ברית המועצות בשנות השישים

ב1961 נכנס לבית הלבן נשיא חדש- קנדי- הקונפליקט בינו לבין חרושצ'וב:

  1. משבר חומת ברלין- בעקבות בריחות של מזרח גרמנים למערב ברלין החל סגר של הסובייטים על ברלין ועל כן קשה מאד למערב להגיע אליה. על כן מגיעה רכבת אווירית מארה"ב לברלין על מנת לסייע לברלינאים שם. אחד הפתרונות של חרושצ'וב היא בניית חומה בברלין שתהפוך משנות ה60 לסלע המחלוקת ולביטוי הציורי של המלחמה הקרה. המצור שהטיל חרושצ'וב על ברלין כשל ולכן במובן זה לא הצליח חרושצ'וב.
  2. ב1963- משבר הטילים בקובה– המבחן הגדול גם של קנדי וגם של חרושצ'וב.

באוקטובר 1964 חרושצ'וב נמצא בחופשה על שפת הים השחור ונציגי הצבא הסובייטי ניגשים אליו ומודיעים לו על הדחתו. הטרויקה שמשתלטת על ברה"מ היא הטרויקה של ברג'נייב גרוניקו וקופיגי. ברוסיה יש משחקים בין כמה כוחות- מצד אחד המפלגה, מצד שני הממשלה / הביורוקרטיה, מצד שלישי שירותי הביטחון ומצד רביעי הצבא. ההנחה שכל הגופים הללו הם מונוליטיים בידי גורם אחד אינה נכונה- מסתבר שקיים הבדל בין שליטה במפלגה לבין שליטה בסובייט העליון. ההנהגה הקולקטיביסטית (הטרויקה)   מתחילה להתבסס והתחושה היא שאם אצל חרושצ'וב הייתה ליברליזציה מסוים הרי שכרגע המצב הרבה פחות גמיש וחוזרים למדיניות שמרנית שאפיינה את רוסיה בימי סטלין.

המבחן הגדול הראשון של ברג'נייב יגיע ב1968 באירוע המיתולוגי – אביב של פרג- ב1968 מחליפה המפלגה הקומוניסטית הצ'כוסלובקית את מזכיר המפלגה ומעמידה במקומו בחור סלובקי בשם דובצ'ק שמתחיל בסדרה של רפורמות ברוח שנות ה60:

  1. הסרה של הצנזורה על התקשורת
  2. החלשה משמעותית של המשטרה החשאית הצ'כית
  3. תהליכים של דמוקרטיזציה

דובצ'ק הופך לגיבור עממי בצ'כוסלובקיה ושמו הולך לפניו הן במזרח והן במערב. הרוסים חוששים מאפקט הדומינו, כלומר, ממצב שבו יתחילו אביבים כאלה להתרחש במדינות אירופה המזרחית השונות ורפורמות אלו יתחילו לחלחל. בצ'כיה אין מהומות אלא שקט ותחושה של ימים חדשים וטובים שהגיעו ומזה בדיוק הרוסים חוששים. ב20/8/68 מודיעה רוסיה שהיא נענית לממשלת צ'כוסלובקיה ש"ביקשה" ממנה לסייע לדיכוי המרד ולהחזיר את המצב לקדמותו. הרוסים פיברקו בקשה ופלשו לצ'כיה עם המוני חיילים על מנת להראות שכל העולם הקומוניסטי נחרד מהזוועות שבצ'כיה. בדיכוי אלים ואגרסיבי נכחדה הרפורמה של דובצ'ק, הכיבוש הצ'כי היה חלק וללא התנגדות בניגוד לדיכוי הונגריה או פולין ועל כן הופנתה טענה כלפי הצ'כים על שלא הביעו מחאה כלפי הדיכוי הרוסי.

מבוא היסטורי לפוליטיקה בת זמננו – סיכומים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: