יסודות המנהל הציבורי- ביקורת על הגישה הרציונאלית לקבלת החלטות

ביקורת על הגישה הרציונלית לקבלת החלטות

יש לא מעט ביקורת כנגד הגישה הרציונאלית. יש קווי ביקורת לא מעטים כלפי הגישה הרציונאלית לקבלת החלטות.

  1. 1. לא עובדת אמפירית

הניסויים הכי מפורסמים בהיסטוריה של מדעי החברה הם ניסויי "אלטון מאיו". ניסויים אלה בוצעו בשנות השלושים ויותר מכל ניסוי אחר הם מדגימים יפה את מגבלות הגישה הרציונאלית. אלטון מאיו היה חסיד של טיילור והמהפכה המדעית. כשהוא יצא לבצע את הניסויים הוא ניסה לפתח טלאי על משהו שולי בתיאוריה של טיילור, הוא ניסה להראות שתנאי ההגיינה והסניטציה של מקום העבודה עשויים לתרום לפונקציונליות. את הניסויים הוא ביצע במפעלי "הות'ון" בשיקגו (ייצור נורות חשמל).

מהלך הניסוי: הוסיפו תאורה בהדרגה לחדר בו עבדו הנשים במפעל.

מטרתו: אלטון מאיו רצה להוכיח שכאשר התאורה בחדר טובה יותר העובדים יותר פרודוקטיביים.

תוצאות: ככל שהאור היה חזק יותר נוצרו יותר נורות חשמל. אלא מה, בסוף הניסוי הם עמעמו את האורות כי נגמר הניסוי, ואנשים עם שעוני עצר המשיכו למדוד את קצב העבודה. ועדיין, גם אחרי העמעום הם המשיכו לייצר יותר.

מסקנה: המשתנה החסר הוא תשומת לב. הן נהנו מהיחס של החוקרים. אך זה מרכיב שלא קיים בגישה הרציונאלית, אלא בביקורת. מאיו תפס את זה, והוא הקים בית ספר בהרווארד ל"יחסי אנוש". הרעיון הוא שמרכיב יחסי האנוש חשוב יותר מכל מרכיב אחר.

הביקורת חוררה את הגבינה שהיא הגישה הרציונאלית. הנרי לינצבר מדד כמה זמן בממוצע לוקח למנהל במפעל לקבל החלטות. מסקנתו הייתה שהזמן הממוצע הוא חמש דקות, בגלל ההחלטות הרבות. הטענה מנגד היא שכנראה אי אפשר להשתמש בכל הכלים של הגישה הרציונאלית בחמש דקות. כנראה שהמנהלים פועלים אחרת.

פיטרס ו-ווסרמן – פיתחו מחקר שכרסם בגישה. הם יצאו לשטח ובחרו חברות מצטיינות  (מחזור מכירות, רווחיות) וביקשו לראות איך פועלים מנהלים. הם זיהו 24 חברות מוצלחות וקיבלו אישור לעשות תצפיות משתתפות. בניגוד מוחלט לגישה הרציונאלית שמצפה שהמנהל יהיה בעל מחשבה קרה במרחק רב מהעובדים, הם ראו שהמנהלים הטובים ביותר חיים עם העובדים. הם פועלים אחרת. משמע הגישה הרציונאלית אינה יכולה להסביר מדוע החברות מצליחות.

  1. 2. כל הרציונאל הוא מטאפורה שגויה לחשיבה

חשיבה ששמה נקשר לרציונאלית היא חשיבה צבאית. החשיבה הצבאית נראית מאוד מסודרת לפי הגישה הרציונאלית: דפא"ות, אימונים, ניסויים חוזרים, חיזוי מדויק, דגש על ניתוח היסטורי ומגבלותיו. לפי כך, כל אלוף מהצבא צריך להיות מנהל חברת הייטק. אך יש רתיעה מכך, וזאת משום שלא תמיד חושבים שהמודל הרציונאלי עצמו הוא סוד ההצלחה. יש חברות שמחפשות, הזדמניות, גילויים, ויכוח, דיון. דברים שלא עולים יפה יחד עם המודל הרציונאלי.

  1. 3. מקגרגור – תיאורית X של עבודה ותיאוריה Y של עבודה

העובד הטיפוסי הוא עובד בינוני, שלא אוהב לעבוד, חובה לכפות עליו (X). האדם אוהב לעבוד, רוצה ללכת לעבוד, אנשים בעלי דמיון, יצירתיים (Y), מה שקובע לאן הולך הארגון זה אם הארגון מעודד עובד X או Y. ניתן לראות שלמשל הארגון הצבאי פועל יותר לכיוון X ואילו סטארט אפ לכיוון Y. אך עצם הנחת היסוד של טבע האדם חשובה מאוד לקביעת התרבות הארגונית ולאימוץ הגישה הרציונאלית.

הרברט סיימון טען שאם פועלים בשיטת המקל בלבד, ללא הגזר, אפשר לראות ש 50% מהעובדים יעבדו. במקרים של פעולה עם גזרים, 100% מהעובדים ישפרו את העבודה. אם אדם הוא אדם מהמר, ואין החלטה אם רוצים תיאוריה X או Y, עדיף לאמץ את תיאוריה Y מפני שהיא תגרום להתנהגות טובה יותר. גישה שמתבססת על טבע האדם כ Y מראש.

  1. 4. רעיון הרציונאליות המוגבלת

המודל הכלכלי הטהור, האדם שואף למקסם ערך מסוים. לפי המודל הרציונאלי יש לו מידע מושלם לקבלת ההחלטה הטובה ביותר, אך לפי סיימון המודל לא קיים במציאות. לאנשים אין מידע מושלם או זמן בלתי מוגבל. הרציונאליות היא מוגבלת מטבעה. בני אדם מטבעם, הם לא ממקסמים תועלת אלא הם מספקי רצון. הם לא באמת פועלים לפי הגישה הרציונאלית כשמנהלים, אלא מסתפקים בהחלטה הראשונה שמשביעה את רצונם. חוזר לעניין ההחלטות בחמש דקות – בחינת חלופות והראשונה שמשביעה את רצונם היא זו שמתקבלת, ולא הטובה ביותר.

יסודות המנהל הציבורי-  סיכום

סיכומי קורסים אקדמיים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: