מהו אלטרואיזם אפקטיבי

רבים מאיתנו רואים במעשי צדקה וחסד כחלק בלתי נפרד מהאחריות שלנו כלפי אלו שמזלם שפר פחות בחיים. אולם האם התרומה שלנו לעמותה כזו או אחרת היא באמת הדרך הטובה ביותר לבטא את האחריות שלנו הפילוסוף פיטר סינגר טבע את המונח "אלטרואיזם אפקטיבי" כדי לנסות ולנסח את הדבר הטוב ביותר שאנחנו יכולים לעשות עם המשאבים שלנו.

אלטרואיזם אפקטיבי ישאל כיצד השקעה של כל משאב יכולה להפוך את העולם למקום טוב ככל האפשר. הנחת היסוד של סינגר היא שבני-אדם בכל מקום ובכל זמן (כולל מי שעוד לא נולד) זכאים באופן שווה לחיים בריאים, מכובדים ומשגשגים. מתוך פרספקטיבה כזו עלינו לשקול כיצד כל משאב שנמצא ברשותנו יכול להיות מנוצל באופן המיטבי על מנת להבטיח את טובתם של כולם. וכשסינגר מדבר על כולם, הוא מתכוון ממש לכולם.

אלטרואיזם אפקטיבי מצדקה ועד בחירת קריירה

בזמן שאלטרואיזם רגיל מתמקד ברצון להיטיב עם אחרים, אלטרואיזם אפקטיבי מחפש את הדרך היעילה ביותר להיטיב עם כולם. זה יכול להיות טוב ומשמעותי לעזור לאדם במצוקה, אבל ייתכן שמשמעותי אף יותר הוא לשנות את המצב שהכניס אותו למצוקה מלכתחילה.

גישת האלטרואיזם האפקטיבי של סינגר יכולה להתבטא בחיפוש המקומות הכי יעילים לתרום להם. מאידך היא יכולה להתבטא גם בחיפוש קריירה בה אני אביא את הכמות הגדולה ביותר של טוב לעולם. גישה זו אמורה לשלב את הנטייה שלנו לאמפתיה ואחריות עם הצורך בהיגיון ויעילות של מעשינו. הדרך של סינגר לקדם את הטוב בעולם היא בכך שהוא מקדם את הדרך להפיק את המקסימום מכל דבר טוב שאנו עושים.

הפילוסוף פיטר סינגר על הזכות לחיים

אגואיזם אתי – יש דבר כזה?

ציטוטים על נתינה, נדיבות, צדקה וגמילות חסדים ביהדות ובתנ"ך

נח לא לבד: סיפור המבול בתרבויות שונות

מה אפשר ללמוד מקיומם של גרסאות שונות לסיפור המבול בתרבויות שונות? האם השכיחות של מיתוס המבול מלמדת על אירוע קדום או על משהו על התרבות שלנו?

שפרה ופועה מורדות בפרעה וגם בעמרם

מי היו שפרה ופועה כוכבות שמות פרק א'? מה משמעויות השמות שלהן וכיצד הן קראו תיגר (פמיניסטי) גם על המלך פרעה וגם על הבעל/אבא עמרם.

עוד דברים מעניינים: