סיפור פשוט – פרק 6-7 – תקציר וסיכום

ראו סיכום ותקציר כל הפרקים של סיפור פשוט מאת עגנון

לסיכום הקודם: פרק 5 של סיפור פשוט

סיפור פשוט – פרק 6

בפרק 6 של "סיפור פשוט" מודגש כי צירל דווקא מרוצה מהקשר שקיים ביניהם, מכיוון שכך הירשל נשמר מלעשות דברים אחרים שאינם יאים, וכך יכולה היא להמשיך ולפקח עליו, אך היא אינה מתכננת לתת לקשר זה להתפתח לנישואין, ולכן פונה בבוא העת ליונה טויבר השדכן שישדך אישה ראויה לבנה, מן המעמד המתאים.

נישואין, לדעתה, אינם צריכים להיות מבוססים על אהבה, ובכך גם מצדיקה את נישואיה שלה, אחרת הייתה צריכה להודות בכישלונם.

יונה טויבר משדך להירשל על פי בקשתה של צירל את מינה צימליך, בתם של ברטה וגדליה. היא משתפת את בעלה, ברוך מאיר ברעיון שלה, לאחר שכבר פנתה לשדכן, כדי לקבל את אישורו לכאורה.

 

סיפור פשוט – פרק 7

צירל מתוארת כאישה מלאה, רעבתנית, גרגרנית, לא רגישה ולא רגשנית, עזבה את בנה מיד כשנגמל ושבה לעבוד בחנות, נמצאת כל היום בחנות וחוזרת רק כדי לאכול. רגעי האושר בחייה הם רגעי ספירת הכסף בסיום יום עבודה.

מתוארת בפרק זה תמונה זו של ספירת הכסף בסיום יום עבודה, תמונה המשקפת את אישיותה של צירל.

צירל וברוך מאיר מתבודדים להם בחנותם ומונים את הכסף. אין ביניהם שום קרבה פיסית או נפשית מלבד אהבתם לכסף. תמונה זו משקפת את הערכים של שניהם המבוססים על ערך הממון והמעמד החברתי הגבוה. צירל חמדנית, לא מאמינה באהבה וכן גם ברוך מאיר (ויתר על אהבתו למירל למען הכסף).

כשהם יושבים וסופרים כספם, מסתובבים להם בחוץ זוגות אוהבים, דבר המדגיש את השקפתה של צירל כי אין החיים מבוססים אל אהבה.

 

בפרק זה קיימת תמונה חשובה נוספת המתארת את מערכת היחסים בין הירשל וצירל:

תמונת המרתף: צירל יורדת אחרי הירשל ומספרת לו על רעיון השידוך למינה. בדרך ערמה ובמניפולטיביות מנסה לשכנעו במעלותיה של מינה. היא מדגישה את עובדת היותו של גדליה צימליך אדם עשיר ומדגישה כי בתור בת יחידה כל הכסף יעבור אל מינה . היא מתייחסת לנושא מתוך עולם ערכיה הברור כל כך. היא אומרת להירשל " אין הרבה בלומה בשוק", נותנת מחמאה לבלומה, אך מתייחסת אליה כאל סחורה. היא מוסיפה ומדגישה את השקפת עולמה באמרה כי "אוי לעולם שהבריות הולכים אחר ליבם".

הירשל לא מגיב, שותק, חש לחולשה בידיו המחזיקות את היין, אך חולשה זו מעידה גם על חולשתו הנפשית ביחס ליכולתו להתנגד לאמו.

 

בפרק זה מתוארת גם מינה צימליך. משפחתה עלתה לגדולה מבחינה כלכלית. גדליה מגדל תבואות, על מנתלשלם פחות מיסים, הוא משחד את השלטונות ואת הפקידים. כך הכיר את ברוך מאיר כאשר רכש סחורה בחנותו.

מינה חיה עם הוריה בכפר אך למדה בפנסיון, מתנהלת כנערה מודרנית, למדה צרפתית , פסנתר ורקמה. על פניו נראית כבעלת השכלה כללית רחבה, אך בהמשך יתברר כי לא כך הוא הדבר.  היא מתוארת כיפה, מתנהגת כבת עיר ולא כבת כפר, מנומסת, אוהבת מאוד את הופעתה החיצונית ועסוקה בשמלותיה. מינה היא תוצר החברה, הממון מעצב את חייה, היא עושה מה שהוריה מורים לה, מוותרת על רגשותיה. היא אינה מאוהבת בהירשל, אך ברור לה שהיא תצטרך להינשא בסוף והוא נראה לה שידוך הולם: גם הוא נראה מודרני בלבושו, בעל נימוסין. כאשר רואה אותו בביתו כשהיא מתארחת שם, מתחיל ליבה להיות משוך אחריו ואין היא יודעת כי ליבו של הירשל נתון למישהי אחרת. כאשר מגיעה מינה לשיבוש היא מתארחת בבית הורוביץ ולעיתים מבקרת את חברתה סופיה גילדנהורן.

לסיכום הבא: פרק 8-10 של סיפור פשוט

עוד דברים מעניינים: