מבוא לפסיכופתולוגיה: הפרעה טורדנית כפייתית – OCD

הסיכום להלן הוא חלק ממאגר הסיכומים בפסיכולוגיה וסיכום הקורס מבוא לפסיכופתולוגיה

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית-  obsessive compulsive disorder  – הפרעת OCD

הפרעה טורדנית כפייתית או אובססיבית קומפולסיבית (OCD) היא הפרעה נפשית פסיכופתולוגית או התנהגות אבנורמלית המסווגת בתור הפרעת חרדה. הפרעה טודרנית כפייתית באה לידי ביטוי במחשבות טורדניות הפולשות אל הכרתו של הסובל מהפרעת החרדה ומניעות אותו לנסות ולהפיג אותן על ידי טקסים חוזרים על עצמם. .

  1. האובססיות הן בלתי רצויות ומהוות מטרד להכרה, הן מטרד ומפריעות בכל שטחי החיים ובריכוז. הן מופיעות כל הזמן.
  2.  הן נובעות מתוך האדם ולא קשורות בגירוי חיצוני, למשל אם הבחינה עוד יומיים מטרידה אותי זה גירוי חיצוני.
  3.  קשה מאוד לשלוט במחשבות האלה, ומי שסובל מהן לא יכול להסיט את המחשבות האלו ולהתרכז במשהו אחר.

האדם הסובל מהפרעה טורדנית כפייתית מרגיש שאין בזה שום היגיון, ושום דבר אמיתי אבל הוא יעשה את זה (למשל אם אותה אישה לא תשטוף ידיים כל הזמן הלך לה כל היום). התוכן של המחשבות האלה משתנים עם התקופות והזמן. במאה הקודמת הנושאים הפופולאריים היו מיניות ודתיות, כי אלו היו תקופות מאוד שמרניות. אנשים היו לבושים יותר בצניעות ולדת היה הרבה יותר כוח.

היום האובססיות הן סביב העניין של בדיקה (האם נעלתי את הבית? וכ'ו), רכוש וניקיון (חרדות מזיהומים ומחלות)- כי אנחנו יותר ערים לעניין של זיהומים, היגיינה וניקיון.

הגישה הקוגניביטית התנהגותית להפרעה טורדנית כפייתית– לכולנו יש מחשבות אובססיביות מטרידות בעוצמות, לעיתים שונות (בכמויות שונות) ורמות תפקוד שונות. לאדם יש כוח לסווג את המחשבה כלא רלוונטית ולנטרל אותה.כשאנו מתנהגים בהתנהגות שמפחיתה את המחשבות האלה ונותנת לנו רוגע, זה ישמש לנו חיזוק חיובי ולהמשיך את ההתנהגות הזאת (כעוזרת להיפטר מהמחשבה) וכך אנחנו מגבירים את ההתנהגות הזאת. גישה זו יכולה להציע לך התנהגות יותר סבירה ויותר מקובלת כדי להיפטר מאותה מחשבה שמטרידה אותך, תמשיך עם ההתנהגות היותר סבירה וכך תמשיך כל החיים ככה. סוג אחר של טיפול התנהגותי מבוסס על חשיפה או הצפה. אם אני אציף אותך במחשבות הטורדניות ואני אמנע ממך לבצע את ההתנהגות ואז אתה תיפטר מהמחשבות האלה לכל החיים.

חמש שאלות לזיהוי חרטטנים

חמישה כללי אצבע שיעזרו להם לזהות חרטא כשאתם פוגשים אותה ולהתמודד עם טענות ומידע שמוצג בפנינו. המדריך להמנעות מחרטטנים

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: