מבוא לתורה שבעל פה: ספרות מדרשי הלכה
מתוך: יהדות ומחשבת ישראל: מבוא לתורה שבעל פה
נשאלת שאלה : מה מקורם של ספרי המדרשים ? ע"צ מלמד (מקור 1) .
חלוקת הספרים לבית מדרשו של ר' ישמעאל ולבית מדרשו של ר' עקיבא .
נשאלת שאלה : כיצד אפשר לקבוע איזה ספר שייך לאיזה בית מדרש ? לפי הדברים הכתובים בספר והם :
1. לפי דרכי הלימוד – מדרש מקיים מדרש יוצר .
2. לפי שמות התנאים .
3.לפי מונחים .
4.על פי השוואה למקורות אחרים ושם מוזכר השיוך, לדוגמא : " תנא דבי ישמעאל וכו' ".
מונחים , שמות התנאים המופעים : פרקי מבוא לספרות התלמוד , ע"צ מלמד (מקור 3) .
מלמד מביא את המונחים המתאימים לכל בית מדרש כמו כן את התנאים אשר מופיעים בכל בית מדרש ומקום מגורם .
מכילתא דר' ישמעאל : 1. פרקי מבוא לספרות התלמוד ע"צ מלמד (מקור 3) .
2. פתיחה למכילתא דר' ישמעאל (מקור 4) .
מדוע המכילתא נקראת מכילתא דר' ישמעאל ? משום שהמכילתא פותחת במילים "דר' ישמעאל אומר" , כמו שמדרש רבה פותח
"ברבה" כלומר המדרשים בדרך כלל נקראו על שם הפתיחה בה הם נפתחים למרות שזה לא מהווה ראיה לכך שהמכילתא
דר' ישמעאל נכתבה על ידיו (למרות שידוע שר' ישמעאל כתב אותה ) משום שיש ציטוטים של רבי עקיבא במכילתא
וכן להפך אצל בספרי רבי עקיבא .
שיטת השוואה למקור אחר :
דוגמא ראשונה : שירה פרק ח' (מקור 5) , גיטין נ"ו: (מקור 6) .
דוגמא שנייה : בחודש פרק ט' (מקור 7) , עירובין י"ט (מקור 8) .
לפי דוגמא ראשונה ישנה דרשה שמובאת במסכת שירה במכילתא בעילום שם (מקור 5) , כאשר אותה דרשה מופיעה בגיטין
תחת השם ר' ישמעאל (מקור 6) כאשר אנחנו לא יודעים מי אמר את דרשתו בספרות מדרשי הלכה , אנחנו מחפשים
מקור אחר שיסייע לנו .
לפי דוגמא שנייה ישנה דרשה שמובאת במסכת בחודש במכילתא בעילום שם (מקור 7 ) , כאשר אותה דרשה מופיעה בעירובין
תחת השם ר' ישמעאל (מקור 8) כאשר אנחנו לא יודעים מי אמר את דרשתו בספרות מדרשי הלכה , אנחנו מחפשים
מקור אחר שיסייע לנו .
שיטת השוואה באותו מקור : מכילתא מסכת נזיקין פרק ד' (מקור 9) , מכילתא דשבתא פרשה א' (מקור 10) .
לדוגמא : במכילתא יש מחלוקת מה נאמר בבית מדרש של רבי ישמעאל, כמו (במקור 9) יש מחלוקות מניין למד ר' שמעון בן מנסיא
את דין פיקוח נפש דוחה את השבת ואז באותה מכילתא (מקור 10) נאמר שמרבי עקיבא הוא לומד .
ספרא דרבי רב – תורת כוהנים : כאשר הספר בא מבית מדרשו של רבי עקיבא תורת כוהנים מחולקת לתשעה דיבורים (מקור 11)
ע"צ מלמד , וכל דיבור לפרשיות שסה"כ ישנם שמונים פרשיות כמו שמופיע במדרש שיר השירים רבה (מקור 12).
מקרים בגמרא המוזכר, ספרא דבי רב : קידושין ל"ג. (מקור 13) , ברכות י"א: (מקור 14) .
במקור 13 מסופר על ר' יוסי שלימד את ר' שמעון "שני שישי שליש" מתוך תורת כוהנים .
במקור 14 מסופר על רב חייא שהיה לומד מרב את תורת כוהנים – ספרא דבי רב .
דעות לגבי הסיבה לשמו של ספרא דבי רב :
1. הקדמת הרמב"ם למשנה תורה (מקור 15) .
2. חולין ס"ו. רש"י שם (מקור 16) .
3. הקדמת המלבי"ם לפירושו לויקרא (מקור 17 ) .
4. סנהדרין פ"ו. (מקור 18).
לפי (מקור 15) הרמב"ם אומר שרב [קרובו של רבי] כתב את ספרא דבי רב ולפי (מקור 16) רש"י אומר שמשום שהספר
נועד לרבים אז קראו לו ספר של רב , שהיה שגור בפיהם .
לפי (מקור 17) המלבי"ם אומר שר' חייא הגדול ערך את זה והוא נקרא ספרא דבי רב משום שהיא שגורה בפי כולם .
לפי (מקור 18 ) נראה שבכל מקום שמוזכר ממרא בספרא בלי חכם שאמר את זה הכוונה רבי יהודה , שספרא הייתה שגורה בפי כל.
מכילתא דר' שמעון בן יוחאי : מבית מדרשו של רבי עקיבא (מקור 19) .
ע"צ מלמד אומר שזה מכל מיני כתבי יד שהופיעו באנגליה , במצרים , ונוי יורק .
למה נקראת מכילתא דר' שמעון בר יוחאי ?
משום הפתיחה של המכילתא (מקור 20) פתיחה למכילתא דרשב"י לפי סיום הקדמת אפשטיין למכילתא דרשב"י (מקור 21)
אומר אפשטיין: שהמכילתא הייתה מאוחרת , והיא מבית מדרשו של רבי עקיבא ונראה שהיא הייתה מאוחרת לפי :
1. הלשון הרחבה .
2. ההלכות הרבות שקשורות למדרש .
3. שימוש בספרא וספרי ותוספתא בלשונם .
ספרי במדבר : מבית מדרשו של ר' ישמעאל .
לפי ע"צ מלמד (מקור 22) התוכנה מדרשי הלכה על ספר במדבר כאשר הספר מחולק לפי קטגוריות .
שיטת השוואה למקור אחר : אשר מראה שר' עקיבא נרשם אצל ר' ישמעאל .
נשא פסקה ה' (מקור 23) ,סוטה ג'.(מקור 24) .
ישנה דרשה שמובאת בנשא פסקה ה' בעילום שם (מקור 23) , כאשר אותה דרשה מופיעה בסוטה תחת השם ר' ישמעאל (מקור 24)
כאשר אנחנו לא יודעים מי אמר את דרשתו בספרות מדרשי הלכה אנחנו מחפשים מקור אחר שיסייע לנו .
ספרי דברים : מבית מדרשו של רבי עקיבא .
לפי ע"צ מלמד (מקור 25) תוכנה מורכב ממדרשי אגדה כמו כן חלקה מבית מדרשו של ר' ישמעאל וחלק מבית מדרשו של ר' עקיבא.
שיטת השוואה למקור אחר : אשר מראה שתחילת ספרי דברים מגיע מבית מדרשו של ר' ישמעאל .
1. ספרי דברים פיסקה ו' (מקור 26) .
2. שבועות מ"ז. (מקור 27) .
ישנה דרשה שמובאת בספרי דברים פיסקה ו' בעילום שם (מקור 26) כאשר אותה דרשה מופיעה בשבועות תחת השם ר' ישמעאל
(מקור 27) שמראה שתחילת ספרי דברים היא מבית מדרשו של ר' ישמעאל .
ספרי זוטא : מבית מדרשו של ר' עקיבא .
לדעת ע"צ מלמד (מקור 28) אומר שזה מדרש הלכה לספר במדבר מבית מדרשו של ר' עקיבא .
מכילתא דברים : מבית מדרשו של ר' ישמעאל .
לדעת ע"צ מלמד (מקור 29) נראה שהפרשיות שחסרו מבית מדרשו של ר' ישמעאל בספרי דברים נאמרו במכילתא דברים .