פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : פיזיקליזם פרט

פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : פיזיקליזם פרט

מתוך: פילוסופיה של הנפש בתקופתנו – סיכומים

פיזיקליזם פרט בלעדי

ראינו שכדי לפתור את בעיית התכונות הנפשיות לפנינו שתי אופציות:

(1)   לקבל דואליזם של תכונות (=התכונות הנפשיות הן רוחניות) ולוותר על המסגרת הפיסיקליסטית,

או

(2)   לקבל פיסיקליזם-סוג ולהיקלע לשוביניזם של החומר

בעקבות הטענות שאירועים נפשיים יכולים להתרחש בדרכים פיזיקליות שונות (ביצורים שונים), עלתה אופציה נוספת (מלבד הדואליזם והשוביניזם של החומר שהוזכר).

העמדה הזו מנסה להחזיק את החבל משני קצותיו. היא נפרדת מהפיזיקליזם-סוג, בדיוק במעמד שהיא נותנת לתכונות הנפשיות.

אבל בעצם ישנה אופציה נוספת, אופציית ביניים: אופציה שממוקמת בתוככי המסגרת הפיסיקליסטית, אבל נמנעת מרדוקציה של תכונות נפשיות על תכונות מוחיות: פיסיקליזם-נון-רדוקציוניסטי או פיסיקליזם פרט-בלעדי

העמדה הזו אומרת שמצבי נפש הם מצבי מח, והפרטים הנפשיים הם פרטים פיזיקליים. זה בדיוק כמו פיזיקליזם סוג.

ההבדל הוא בתכונות הנפשיות. הן לא מוחיות. הוא אומר שאפשר לחשוב עליהן בצורה אחרת. צורה שהיא לא "לא פיזיקלית", אבל שהיא לא זהה למצבים פיזיקליים אחרים.

  • §       פיסיקליזם פרט בלעדי אומר:
  • מצבי נפש הם מצבי מוח: הפרטים הנפשיים הם פרטים פיסיקלים/מוחיים (עד כאן, בדיוק כמו תורת זהות-סוג)
  • אבל, בשונה מתורת זהות-סוג: תכונות נפשיות אינן תכונות מוחיות!

אז מהן?

–      הן לא תכונות מוחיות, והן לא תכונות רוחניות: אלא הן תכונות מסדר גבוה: תכונות לגיטימיות מנק' מבט פיסיקלית שאינן זהות לאף תכונה פיסיקלית מסוימת

אנו יכולים להניח שיש תכונות שמתממשות באובייקטים פיזיקליים, אבל לא זהות לתכונות פיזיקליות 'קלאסיות'. למשל: להיות בצורת לב. זה יכול להיות גם למשהו עם תכונה פיזיקלית "להיות מזהב" "להיות משוקולד" וכו'. אף אחת מהן היא לא הכרחית לתכונה "להיות בצורת לב", אבל היא כן צריכה תכונה פיזיקלית מסדר ראשון אחד כדי להתקיים.

בעצם, באמצעות הדוגמה של התכונה הגיאומטרית, אנו אומרים שיש תכונות מסדר גבוה, שהן לגיטימיות מנקודת פיזיקלית, אבל הן לא זהות לאף תכונה פיזיקלית מסדר ראשון (כמו מטען חשמלי, מסה וכו'), אבל לא יכולות להתקיים בלי שיהיה תכונות מסדר ראשון.

דוגמא לתכונות לגיטימיות מנק' מבט פיסיקלית

  • תכונות שאינן זהות לאף תכונה פיסיקלית מסוימת אך גם אינן חורגות מההנחות של המחשבה הפיסיקליסטית: התכונה "להיות בצורת לב" ממומשת במבנים פיסיקלים והרכבים כימיים נבדלים.
  • הסבר: התכונה הגיאומטרית "להיות בצורת לב" היא תכונה מסדר גבוה, היא תכונה לגיטימית מנק' מבט פיסיקליסטית: היא אינה זהה לתכונה "להיות מזהב" או לתכונה "להיות משוקולד" או "להיות מנוצות פוך": אבל התכונה "להיות בצורת לב" מתממשת בכל אחת מהתכונות וההרכבים הכימיים הללו. כל אחת מהן מספיקה עבור מימושה, אך אינה הכרחית עבור מימושה: התכונה "להיות בצורת לב" יכולה להתממש גם בתכונות כימיות-פיסיקליות אחרות.

אם נחשוב כך על תכונות נפשיות, אז נקבל את 2 המשאלות שלנו: 1. אנו לא אומרים שתכונות נפשיות הם רוחניות, 2. אנו לא אומרים שתכונות זהות למצב מוחי ספציפי, וכך לא נקלעים לשוביניזם של החומר.

כך התכונות יכולות להיות ממומשות בצורות פיזיקליות רבות.

סיכום פזיקליזם פרט בלעדי

  • התכונות הנפשיות "להיות כאב", "להיות רצייה לאכול גלידה", להיות מחשבה על צדק חברתי" וכיוב' – הן תכונות לגיטימיות מנק' מבט פיסיקליסטית: הן תכונות שמתממשות בתכונות פיסיקליות, מוחיות, הן נקבעות-לוגית על ידי תכונות פיסיקליות, אך הן אינן זהות לתכונות הפיסיקליות-מוחיות הללו.
  • התממשותן של התכונות הללו נקבעת מבחינה לוגית על ידי התממשותן של תכונות פיסיקליות (= התממשותן של תכונות פיסיקליות מספיקה עבור התממשותן של תכונות נפשיות אלה)
  • התכונות הנפשיות יכולות לקבל ריבוי-מימושים-פיסיקלי: הן עשויות להתממש בתשתיות פיסיקליות נבדלות
  • כך נימנע משוביניזם של החומר

חמש תיאוריות מנהיגות קלאסיות

חמש תיאוריות קלאסיות שמנסות להסביר מהי מנהיגות ומה הופך אדם למנהיג. האם מנהיגות היא תכונה מיוחדת, הקשר מסוים, תלות או עניין של כוח?

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: