פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : פיזיקליזם סוג

פילוסופיה של הנפש בתקופתנו : פיזיקליזם סוג

מתוך: פילוסופיה של הנפש בתקופתנו – סיכומים

פיזיקליזם סוג

הגדרה

  • מצבי נפש הם מצבי מוח: הפרטיקולרים הנפשיים הם פרטיקולרים מוחיים (מצבים/אירועים מוחיים)
  • ותכונות נפשיות הן תכונות מוחיות: הסוגים הנפשיים הם סוגים פיסיקלים/מוחיים גם כן.

לפי הפיזיקליזם סוג, התכונות הנפשיות הן תכונות מוחיות. גם כל אירוע פרטיקולרי הוא אירוע מוחי מסויים. המצב הזה הוא אירוע נפשי, כי הוא מממש תכונה נפשית מסויימת. גם התכונה הנפשית שמתרחשת ומקנה למצב את התכונה שלו היא עמדה מוחית.

  • אין שני מצבים, נפשי ומוחי: יש רק מצב מוחי
  • אין שני סוגי תכונות – נפשיות ופיסיקליות. יש רק תכונות פיסיקליות: שני יצורים שמממשים תכונה נפשית מאותו סוג (נניח כואב לשניהם הראש) – מממשים תכונה מוחית מאותו סוג, משום שהתכונה הנפשית היא תכונה מוחית (התיאורים נבדלים, התכונה היא אותה תכונה פיסיקלית: ראו סעיף 8.2)

העמדה הזו טוענת שגם התכונות הן מוחיות, וגם כל פרט ופרט שמתרחש הוא מוחי.

פיזיקליזם סוג ומתאמים פסיכו-פיזיים

   פיסיקליזם סוג מחזיק בהנחה שקיימים מתאמים פסיכופיסיים חזקים, דו-כיווניים:

לכל תכונה נפשית (של מצב נפשי), קיימת תכונה פיזיקלית (של מצב מוחי) אשר על פי החוקיות השוררת בעולמנו (1) כל יצור שמצב מוחו בעל תכונה פיזיקלית זו נמצא במצב נפשי בעל תכונה נפשית זו, ו-(2) כל יצור הנמצא במצב נפשי בעל תכונה נפשית זו נמצא במצב מוחי בעל תכונה פיזיקלית זו.

הטענה הזו מחזיקה לא רק בעקרון הנסמכות, אלא גם בעקרון ההופכי לעקרון הנסמכות. הטענה היא שגם כל מי שזהה בתכונות הנפשיות זהה בתכונות המוחיות.

  • §       פיסיקליזם סוג מניח את עיקרון נסמכות הנפשי על המוחי וכן את העיקרון ההופכי: המתאמים החזקים הם דו-כיווניים
  • שני יצורים שחולקים אותה תכונה מוחית יחלקו גם אותה תכונה נפשית (בהנחה שמדובר בתכונות מוחיות רלוונטיות כמובן); שני יצורים שחולקים אותה תכונה נפשית יחלקו גם את אותה תכונה מוחית

  • (ראו עמ' 144-148, סעיף 8.6 שם מציגים את טיעון המתאמים החזקים בזכות פיסיקליזם סוג)

הטענה בנוגע לנסמכים החזקים הללו, של פיזיקליזם סוג, נמצאת בעמ' 144-148. זו בד"כ הנחת המוצא הפשוטה שלנו. זו ההנחה הפשוטה שלנו – לא רק המצבים הפרטיקולריים הם מוחיים, אלא גם התכונות. עוד כמה דקות נראה שזה לא הכרחי.

הרעיון של פיזיקליזם סוג מחייב למעשה רדוקציה של התחום הנפשי אל הפיזיקה. הוא אומר שניתן להעמיד את כל התכונות הנפשיות על התכונות הפיזיקליות. זה אומר שניתן להמיר כל חוק פסיכולוגי לחוק פיזיקלי. יש לכך דוגמה במצגת וביחידה.

המחוייבות של פיזיקליזם-סוג

  • פיסיקליזם סוג מחזיק ברדוקציה של הפסיכולוגיה אל הפיסיקה; זוהי רדוקציה אונטולוגית (ולא רדוקציה לוגית); זוהי רדוקציה בין-תיאורטית (של הפסיכולוגיה אל הפיסיקה)
  • אם תכונות פסיכולוגיות/נפשיות זהות לתכונות פיסיקליות, אזי במובן חשוב חוקים פסיכולוגים הם חוקים פיסיקליים: הפסיכולוגיה היא חלק  (מקרה פרטי) של הפיסיקה:  בעיקרון ניתן להמיר כל חוק פסיכולוגי בחוק הפיסיקלי שממנו הוא ניתן לגזירה

לדוגמה:

נניח שמתקיים חוק פיזיקלי, לפיו אם בזמן מסוים (1T), לאובייקט X יש תכונה פיזיקלית מסוימת (1P), אזי בזמן (2T) לאובייקט זה תכונה פיזיקלית (2P).

אם אנו יודעים שקיימות הזהויות הללו בין תכונות נפשיות לתכונות פיסיקליות:

  • 1P זהה ל-1M.
  • 2P זהה ל-2M.

אנו יכולים לגזור מתוך החוק הפיסיקלי את החוק הפסיכולוגי הזה:

  • אם בזמן מסוים (1T), לאובייקט X תכונה נפשית מסוימת, (1M), אזי בזמן (2T) לאובייקט זה תכונה נפשית (2M).

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: