וולטר בנימין – סיכום

תרבות פופולרית – סיכומים: וולטר בנימין

ראה סיכום קורס מלא: תרבות פופלרית – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

את התקופה הראשונה של וולטר בנימין אפשר לכנות כתקופה התיאולוגית / היהודית : הוא התעניין ביהדות, תיאולוגיה וציונות. אפיינה אותו בשנים הסטודנטיאליות שלו, בשנות ה-20 לחייו, סביב מלחמת העולם הראשונה. הוא פגש עם הוגי דעות גרמנים יהודים כמו גרשום שלום ודיבר איתם על יהדות וציונות. הם ניסו לשכנע אותו לעלות לישראל אך הוא נשאר בגרמניה.

התקופה הקומוניסטית של וולטר בנימין: מתחילה בערך ב-1920 ועד 1933. וולטר בנימין עובר לגור בפאריס. הדמות שמשפיעה עליו הוא ברכט שכתב מחזות סוציאליסטים קומוניסטים, עם מסר אנטי מלחמתי. ברכט היה "המורה" שלו לקומוניזם (אחרית הדבר במאמרו היא קומוניסטית לגמרי). יחד עם ברכט, בנימין מדבר על הרעיון שהקומוניזם הוא האידיאולוגיה הנכונה לחברה שוויונית.

התקופה הסוציולוגית של וולטר בנימין: מתחילה עם עליית הנאצים בסוף שנות ה-30 ומסתיימת במותו. אדורנו והורקהיימר השפיעו רבות עליו- 2 סוציולוגים שהקימו בפרנקפורט את המכון למחקר חברתי. המכנה המשותף הוא תיאוריה ביקורתית ניאו-מרקסיסטית. ניתוח ביקורתי של התרבות, קידמה ומדע מודרני. רעיונותיהם מתבטאים בכתביו, אך הוא מעולם לא הגדיר את עצמו כחלק אינטגראלי מקבוצה זו. עם עליית הנאצים, המכון פוזר, המרצים נמלטו מגרמניה לארה"ב והמשיכו לעבוד שם. בנימין ניסה גם הוא להימלט וכך מצא את מותו.

בתקופה הסוציולוגית, בנימין כבר אינו חסיד האידיאולוגיה הקומוניסטית. הוא ביקורתי כלפי אידיאולוגיה בכלל (עבר דרך אידיאולוגיה דתית, קומוניסטית ובסוף הפך לביקורתי). הוא עסק בתרבות, בדרך בה היא מתפתחת, נשמרת, משתנה- והתעניין בעיקר בתרבות פופולארית, בשוליים, בבילוי הפנאי. בשלב זה של חייו כתב וולטר בנימין את "יצירת האמנות בעידן השעתוק הטכני".

אחד המקומות שעניינו אותו במיוחד הוא מקום ששילב תרבות פופולארית ושולי תרבות- ARCADE – זהו מעבר מקורה, שמשני צדדיו יש חנויות מסוגים שונים. וולטר בנימין התעניין בעיקר בכך שהמקום צמח לא במרכז העיר ממש, הוא לא היה מקום מסחרי נוצץ עם טכנולוגיות אלא מעין בן כלאיים – בין קניון לשוק. לא דוכנים אבל גם לא משהו מודרני. בנימין ראה בארקייד כמסמל את שלב הביניים בהתפתחות של התרבות הפופולארית. במעבר על פני הרצף ההתפתחותי: שוק – ארקייד – קניון ניתן לראות השתקפות של הגלגולים השונים של ההילה. השוק מסמל את השלב העממי הדתי, והארקייד מסמל את השלב האותנטי (הרחבה בהמשך).

בארקייד, כתרבות פופולארית במיטבה, אנשים מצאו דברים שלא ציפו להם- דברים ייחודיים שעדיין לא מוסחרו, אותנטיים אך זמינים לכל קונה. זוהי למעשה הפיכת התרבות לדמוקרטיה שכולם יוכלו להגיע אליה, ומצד שני היה גם פן של מסחור ושיעתוק.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: