אפלטון – הפוליטיאה: משל השמש והקו המחולק

אפלטון – הפוליטיאה: משל השמש והקו המחולק

מבוא למחשבה מדינית

סיכומים אקדמיים

משל השמש והקו המחולק

"אנו טוענים שישנו היפה כשלעצמו, והטוב כשלעצמו: וכל מין ומין שאז ראינו אותו כריבוי של דברים, שוב אנו רואים אותו כדמות אחת שאין בה ריבוי, וקוראים לו: הדבר, כשעצמו… ואילו אותן "הדמויות" נתפסות במחשבה אך אינן נראות"

לדעת סוקרטס מאחורי קטגוריות שונות יש מושג אבסולוטי. כשמדברים על מדינה צודקת, ההנחה היא שאנחנו יודעים מהו הצדק. הצדק יכול לבוא לידי ביטוי בהקשרים ומקומות שונים, אך מאחורי כל אלה הצדק הוא מושג אחד. הדבר נכון לגבי יופי וכל דבר אחר. אידיאה היא דבר ספציפי וסובייקטיבי לחלוטין. סוקרטס מנסה לומר במישור אוניברסאלי ומוחלט הוא שיש אידיאה אוניברסאלית ומוחלטת לעקרונות מסוימים. בייחוד כשמדברים על הטוב.

"אמור מעתה… [שהשמש] צאצאו של הטוב שדיברנו עליו; שהנה כיחסו של הטוב ברשות המושכל אל השכל והדברים הנתפסים בשכל, כן יחסו של זה ברשות הנראה אל הראייה והדברים הנראים"

השמש אינה הדבר הרואה, אך היא מקור אבסולוטי בלעדיו לא יכולנו לראות את העולם. הוא ממשיל את הנושא לתחומי הידע. יש אידיאה אבסולוטית של טוב אשר מאפשרת לנו לראות דברים אמיתיים. הדימוי של השמש הוא דימוי. בדומה למשל המערה.

"והנה דבר זה המקנה לדברים הניתנים להכרה – את אמיתם, והנותן למה – שמכיר את כוחו שלו, — על זו אמור – נא שהוא דמות הטוב"

כלומר האידיאה של הטוב היא המאפשרת לנו להגיד שיש אמיתות אבסולוטית למה שאנחנו רואים.

הקו המחולק

הכרה שכלית

הצורות המושכלות

דברים שבאופן דיאלקטי אנחנו בודקים כשלומדים עד הבהרה על אמת מוחלטת – האידיאות

המושכל

רואים באמצעות השכל, שאינו נראה

מחשבה

הצורות המתמטיות (נתונים לא מדויקים)

אמונה/סברה

העצמים

הנראה

כל דבר פיזי

דימוי

הצלמים

האידיאה של חפץ היא יותר אמיתית וחשובה מהחפץ כשלעצמו.  במישור המחשבתי הצורות המתמטיות הן מופשטות, הן תחילת הליך מחשבתי. זוהי עבודה עם הנחות מסוימות שלא נבדקו עד הסוף. זוהי דרך כדי להביא אותנו לחשוב באופן דיאלקטי. הדבר יכול להביא אותנו בסופו של דבר לידע המוחלט – להכרה! הדבר נכון ואמיתי ללא שום הנחות לא בדוקות.

"לאחרונה ובדי-עמל תתגלה בתחום המושכל דמות הטוב; ואילו לאחר שתיראה, יבוא רואה לידי מסקנה, שהיא היא לעולם כולה עילת כל מה שהוא נכון ונאה"

מתוך כך מסיק סוקרטס כי אפשר להגיע לאידיאות הצדק

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: