הגישה המוסדית בפוליטיקה השוואתית

   פוליטיקה השוואתית: הגישה המוסדית Institution Centered:

 פוליטיקה השוואתית  -סיכומים

מוסד הוא ארגון מבוסס שחבריו מקיימים ביניהם יחסי גומלין על-בסיס התפקיד הספציפי שלהם באותו ארגון. יש בגישה זו הנחת יסוד- מוסדות משפיעים על ההתנהגות חבריהם. כלומר, נתניהו כרה"מ יתנהג בצורות שונות מאשר נתניהו כשר האוצר. שיטת בחירות היא גם מוסד. התמסדות- המוסד הולך ומשפיע יותר על החברים שלו, יוצר תרבות משותפת וכללי ניהול. יש מוסדות מדינתיים כמו הרשויות השונות, שלטון מקומי, בירוקרטיה, ארגונים שאינם חלק פורמאלי מהממשלה (מפלגות וקבוצות אינטרס). במדינות רבות אין מעמד חוקתי למפלגות. גם בישראל עד 1992 היו רק רשימות לכנסת, מאז חוק המפלגות יש להן מעמד חוקתי. המוסד יותר חשוב ממי שמאייש אותו בתקופות שונות. ההנחה של הגישה המוסדית היא שהתפקיד חשוב יותר מהמאייש ושמוסדות משפיעים בצורה משמעותית על התנהגות השחקנים בתוכם. למוסדות יש תרבות משל עצמם, יש בהם ערכים, מסורות. ניתן לראות שבשינוי כיום אין פריימריס משום שהם למדו מטעויות העבר כאשר הם היו חלק מד"ש והפריימריס הרסו את הצלחת המפלגה. זה דוגמא לזכרון של מוסד.

הגישה המוסדית השמה דגש על המוסדות.מוסד=גוף מבוסס שחבריו מקיימים ביניהם יחסי גומלין ע"ב התפקיד הספציפי שלהם באותו ארגון.דוג':ראש הממשלה ושריו-הדגש הוא על התפקיד.הנחת היסוד החשובה היא ,כי מוסדות משפיעים על התנהגות חבריהם –נתניהו כרה"מ יתנהג באופן שונה מנתניהו כשר האוצר.דוג' נוספת:שיטת בחירה משפיעה על התנהגות הבוחרים-בארה"ב ובבריטניה הסבירות היא שמצביעים יצביעו עבור אחד מ-2 המועמדים הבולטים.

התמסדות:כאשר הארגון הולך ומשפיע יותר ויותר על חבריו –דרך הגדרת הציפיות מהם ,דרכי פעילות סטנדרטיות ,דרך תרבות מסוימת וכללי ניהול.דוגמא:הכנסת וחוקי ההתנהגות בכנסת (אך יש בה גם כללי התנהגות א-פורמליים).המוסדות הבולטים:הרשות המבצעת ,המחוקקת,השופטת.כמו כן-מפלגות ,קבוצות אינטרס.

הנחות היסוד של הגישה המוסדית: המוסד חשוב יותר מאשר מי שמאייש תפקידים בו בזמן כזה או אחר,מוסדות משפיעים על התנהגות חבריהם.

במוסדות יש תרבות ,ערכים,מסורת. דוג':מפלגת שינוי-מסרבת לבצע פריימריס בשל העובדה כי מפלגת ד"ש הדומה לשינוי כיום ביצעה פריימריס ואיבדה קולות רבים בבחירות. הגישה של שינוי מבוססת על זכרון ולקח הסטורי חזק,ולפיכך היא מסרבת לפתוח עצמה לפריימריס.

קיימים מוסדות אחרים הבנויים כ"שוניות אלמוגים"-שכבות שכבות:באגפי החינוך ניתן למצוא חברים ותיקים במפלגת מפא"י ,מפדל ומפלגות שהיו פופולריות בעבר.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: