סיכום: אני שומע משהו נופל/ נתן זך

אני שומע משהו נופל/ נתן זך

השיר "אני שומע משהו נופל" של נתן זך הוא שיר לירי שמבטא את תחושת החרדה של הנער. הנער, שומע משהו נופל ומפחד והאם למרות שהיא יודעת את סיבת הנפילה מגוננת עליו.

"אני שומע משהו נופל" של זך עוסק בעולם המודרני בו הרגש הולך לאיבוד, אין ערכים ואין גילוי רגשות. זך בשירו שולח מסר שבעולם של היום השכל הוא השולט ולא הרגש, אך גם לשכל אין תשובות לשאלות כמו המוות.  העולם של ימנו אינו יכול להתמודד למול המוות ואף על פי כן אנשי העולם חיים בתחושת ניכור אחד אל השני.

ניתוח השיר "אני שומע משהו נופל"

השיר "אני שומע משהו נופל" מורכב מאוסף של סיטואציות שמיוצגות ע"י דמות. לכאורה, אין בין הסיטואציות כל קשר.כל אחת הדמויות בשיר מייצגת פן אחר בחברה, כל דמות היא סמכות מתחום החינוך, המשפט והרפואה.

הבית הראשון של "אני שומע משהו נופל" פותח בסיטואציה של סערה, פחד וקולות. הסיטואציה מתבססת על שיר הילדים בו הרוח מפיל את התפוח. האם מנסה להרגיע את הנער אך הוא בתהליך של התפכחות. הנער סקרן להבין אך האם מנסה לשלול ממנו את זכות ההבנה. האם שהיא אחת מאושיות החינוך של הנער אינה מספקת לנער כל תשובה מעשית.

בבית השני של "אני שומע משהו נופל" אנחנו נתקלים בשתי סיטואציות. הסיטואציה הראשונה היא סיטואציה של משפט. השופט במשפט מייצג את הצדק והחוק. בסיטואציה הזו השופט מלמד את הנער שאין דברים מוחלטים בחברה, מאידך, כשהוא פוסק ששני הצדדים אשמים,  הוא  יוצר מצב בלתי אפשרי ומפגיש את הנער עם מצב של עוול משום שהצדק לא מתקיים. הסיטואציה השנייה היא סיטואציה של רופא המנחם את בני המשפחה. הנער פונה לרופא, המייצג את המדע, ומחפש תשובה לשאלה שלו אך גם לרופא אין תשובה חד משמעית. הרופא מנסה ללמד את המשפחה לחיות עם האובדן. הוא מסביר להם שלא הם ולא הוא יכולים לעשות דבר בנידון משום ש"אדם הוא רק אדם". לראשונה, הנער נתקל במצב של מוות.

בבית השלישי של "אני שומע משהו נופל"הנער לא מסתפק בתשובותיהם של אותם אנשים שהם עמודי התווך של החברה שעונים לו תשובות שכלתניות וחסרות רגש. הנער עדיין מחפש תשובה לשאלות ושואל "מדוע, מדוע".

בבית הרביעי של "אני שומע משהו נופל" המורה לגיאוגרפיה מסביר דבר הגיוני: מי שאינו גר בעמק גר בהר. המורה לגיאוגרפי נותן הסבר שכלתני: לא הכול הר (שיא) אלא יש מצבים של עמק.

בבית האחרון של "אני שומע משהו נופל" הרוח רומז לנו על שמה שהאם מעלימה מבנה: אין תשובה למוות ואין לו מנחם. הבית הרביעי נותן לנו תשובה שהיא בעצם לא תשובה לשאלתו של הנער. אנו מבינים כי אין לתרבות האנושית, שכלתנית ככל שתהיה, תשובה למוות.

אמצעים אומנותיים ב-"אני שומע משהו נופל"

מבנה תחבירי משובש שמדגיש את סערת הרגשות בשיר. קיימת האנשה של הרוח. בנוסף יש ארמז לשיר הילדים.

 

סיכומים לבגרות בספרות – פרק שירה

עוד דברים מעניינים: