ג'ון רולס – טובין ראשוניים – סיכום

ג'ון רולס – טובין ראשוניים: סיכום

Basic structure of society – מבנה החברה הבסיסי לפי רולס כל עקרונות הצדק מכוונים לארגון החברה במובן השלדי שלה. אלו לא עקרונות צדק שחלים בהכרח על מקרים פרטיים. זו תורת צדק פוליטית, לא כוללת. היא חלה על העקרונות שמנחים את הארגון הבסיסי של החברה. ולכן, סף הימור רציונאלי לא מתייחס לאנשים פרטיים, אלא לחוקה, לפרקטיקות של ממשלה ומדיניות ציבורית.

Primary Goods – טובין ראשוניים: מה מחלקים?

Primary goods- טובין ראשוניים. לא מדובר על סוכריות, או מי יהיה חבר כנסת, או חלוקת ציונים באוניברסיטה. מדובר על פי רולס על משהו בסיסי יותר. רולס הוא פילוסוף ליבראלי שמנסה לעסוק רק במוסר פוליטי באופן בלתי תלוי בתורת מוסר כללית.  הוא מנסה לעשות רשימת טובין במצב הפוליטי, היא רשימה די נזילה שהוספו אליה גורמים נוספים ברבות השנים:

א.       כבוד עצמי בסיסי- מה שנותן לנו את התחושה שאנו שווים כבני אדם. בלי איזושהי תחושת ערך עצמי, שום דבר שנראה לנו כטוב בחיינו לא יהיה באמת טוב. אנו מכירים מקרים של אנשים חסרי כבוד לעצמם, או כבוד מצד זולתם, ובמצב זה שום הנאה או טובין חומריים או כבוד של ידוען לא יעזרו. נכון שזה כבוד עצמי והוא נראה כלא קשור לחברה, אבל יש לחברה לעזור למשוללי כבוד עצמי ולספק להם את המעט האפשרי.

ב.        אמצעי קיום\הכנסה\כסף- יכולת לממש את המטרות שלנו בשוק חליפי. זה אוניברסאלי. תהא תוכנית החיים שלך אשר תהיה, כסף תמיד יעזור לך לקדם את המטרות.

ג. בריאות.

היו כאלה שהוסיפו על הרשימה של רולס חינוך. רולס בעצמו לפעמים מדבר על החירות (ראה עקרון החירות) עצמה כטובין. לפי רולס, בלי חירות, או מידה של חופש ממגבלות חיצוניות, אנו מוגבלים במימוש עצמנו. לא צריך להיות ליברל במערב אירופה בשביל להבין מהי תורת חירות.

בניגוד לתומס הובס ולג'ון לוק שמדברים על האמנה החברתית ככלי להרחיק אויבים, אצל ג'ון רולס מדובר על תורת צדק חלוקתי, לא צדק כולל, לא תורה מדינית.

תורת המידות והמדינה – סיכום

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: