הביקורת של יהדות התפוצות על ישראל

מערכת היחסים בין יהודות התפוצות למדינת ישראל היא רבת פנים ומושרשת עמוק בהיסטוריה, בתרבות ובזהות המשותפת לאוכלוסיות היהודיות. בעוד שיהודים רבים בתפוצות ובעיקר בארצות הברית שומרים על קשרים חזקים עם ישראל, קיימות דעות וביקורות בתוך הקהילה המשקפות את המורכבות של מערכת יחסים זו. שאלות אלו עומדות בלב היחסים בין יהדות התפוצות ומדינת ישראל ויקבעו במידה רבה את עתידם

יהודים בתפוצות חלקו באופן היסטורי קשר עם ישראל המבוסס על גורמים דתיים, תרבותיים והיסטוריים. עם זאת, הקשר הזה לא תמיד מתורגם לתמיכה אחידה במדיניות ישראל. יהודים במדינות מערביות דוגלים לעתים קרובות בתפיסות דמוקרטיות-ליברליות ובמחויבות לצדק חברתי, זכויות אדם ודמוקרטיה, וביקורתם על ישראל נובעת לרוב מאמונה שמדיניות או פעולות מסוימות אינן מתיישבות עם ערכים אלו.

הסכסוך ישראלי-פלסטיני: אחד מתחומי הביקורת הבולטים ביותר סביב הסכסוך הישראלי-פלסטיני. יהודי תפוצות רבים מביעים דאגה מהיחס לפלסטינים, מהרחבת ההתנחלויות ומהשפעת הסכסוך על הקהילות הפלסטיניות והישראליות כאחד. יש הטוענים כי מדיניותה של ישראל עשויה להפריע לסיכויים לפתרון שלום ודוגלים בגישה שוויונית יותר.

דמוקרטיה ופלורליזם דתי: ההתנהלות הישראלית בתחומי חופש דת ופלורליזם עוררה ביקורת מצד יהודי אמריקה. יש הסבורים שההכרה של ממשלת ישראל ביהדות האורתודוקסית לרעת זרמי יהדות אחרות היא חריגה מהערכים המכילים והמגוונים שחשובים להם. שיעורם של הזרמים הרפורמי והקונסרבטיבי בקרב יהדות ארה"ב גבוה הרבה יותר משיעורים בישראל, והיהודים המשתייכים לזרמים אלו לעתים מרגישים כי מדינת ישראל מתנכרת אליהם, כמו למשל בסוגית התפילה בכותל.

צדק חברתי וזכויות אדם: אחת הביקורת של יהדות התפוצות על ישראל נוגעת לתחומי צדק חברתי והיחס בישראל לקהילות מודרות, כולל מבקשי מקלט אפריקאים, יהודי אתיופיה ולהט"ב. הפרספקטיבה הדמוקרטית-ליברלית של יהודי התפוצות מאמינה שמחויבות לצדק צריכה להגיע לכלל אזרחי ותושבי ישראל, ללא קשר לרקע שלהם.

חופש הביטוי וחוסר הסכמה: החששות מהתכווצות מרחב ההתנגדות בישראל עוררו ביקורת מצד יהדות התפוצות. יהודים אמריקאים שרואים חשיבות בדיאלוג פתוח והזכות לבקר את מדיניות הממשלה חוששים שצעדים לדיכוי ביקורת או הגבלת פעילותם של ארגונים לא-ממשלתיים עלולים לערער את העקרונות הדמוקרטיים החשובים להם.

להעמיק זה לדעת טוב יותר:

ועוד מלא דברים מעניינים:

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?

לכל הסיכומים באזרחות

עוד דברים מעניינים: