מהו משטר פשיסטי: הגדרה ומאפיינים

משטר פשיסטי הוא משטר הפועל על ידי אידיאולוגיה פשיסטית, השואפת ליצור מדינה חד-מפלגתית, סמכותית באמצעות במיליטריזם ולאומנות. במשטר פשיסטי, מפלגת השלטון או המנהיג מחזיקים בכוח מוחלט, ללא מקום להתנגדות או התנגדות. חירויות אזרחיות כמו חופש הביטוי והעיתונות מדוכאות לרוב על מנת לשמור על שליטה על האוכלוסייה. הכלכלה נשלטת לרוב על ידי המדינה או מפלגת השלטון, עם מעט או ללא מקום ליוזמות פרטיות. תעמולה משמשת לרוב לקידום האידיאולוגיה של המשטר ולהצדקת פעולותיו.

חשוב לציין שהפשיזם יכול ללבוש צורות שונות ושלא כל המשטרים הפשיסטיים עשויים להפגין את כל המאפיינים הללו. בנוסף, המונח "משטר פשיסטי" משמש לעתים קרובות במובן רחב יותר כדי להתייחס לכל משטר סמכותי, ימני המקדם אלימות וחוסר סובלנות.

מאפייני המשטר הפשיסטי

מאפיינים נפוצים של משטרים פשיסטים כוללים:

סמכותנות: במשטר פשיסטי, מפלגת השלטון או המנהיג מחזיקים בכוח מוחלט, ללא מקום להתנגדות או התנגדות.

מיליטריזם: הפשיזם מפאר לעתים קרובות מלחמה וכוח צבאי, ומשטרים פשיסטים עשויים לשאוף להרחיב את השטח והשפעתה של המדינה באמצעות כיבוש צבאי.

לאומנות: הפשיזם מדגיש את חשיבות האחדות הלאומית והגאווה, ומשטרים פשיסטים מקדמים לעתים קרובות אידיאולוגיה זו באמצעות תעמולה ואמצעים אחרים.

דיכוי חירויות האזרח: חירויות האזרח כמו חופש הביטוי והעיתונות מדוכאות לעיתים קרובות במשטרים פשיסטיים על מנת לשמור על שליטה באוכלוסייה.

שליטה בכלכלה: הכלכלה נשלטת לרוב על ידי המדינה או מפלגת השלטון במשטרים פשיסטיים, עם מעט או ללא מקום ליוזמות פרטיות.

תעמולה: תעמולה משמשת לרוב לקידום האידיאולוגיה של המשטר ולהצדקת פעולותיו.

לדעת עוד:

14 הסימנים של אומברטו אקו לזיהוי מדינה פשיסטית בזמננו

מהו ההבדל בין אוטוריטריות, טוטליטריות ופשיזם?

ציטוטים מעניינים (וקצת מפחידים) על פשיזם

הפציינטים המפורסמים של פרויד

ניתוחי המקרה שליוו את מחקרו וכתיבתו של פרויד הפכו כמה ממטופליו לאנשים מפורסמים בעולם הפסיכולוגיה. כמה מהפציינטים המפורסמים של פרויד

עוד דברים מעניינים: