מהי תרבות ארגונית

הגדרה של תרבות ארגונית היא בדרך כלל מכלול של אמונות, הנחות, ערכים, נורמות ודפוסים המשותפים לכל חברי ארגון כלשהו. התרבות הארגונית היא האופן שבו מדברים, מבצעים, חושבים, מתקשרים ומבינים את המצב בארגון מסוים. לתרבות של האירגון ולשותפות של עובדיו בה יש חשיבות מכרעת לא רק לתפקוד תקין אלא גם לתחושת זהות ושייכות. הבנה ולימודה של התרבות המצויה והרצויה בארגון היא חשובה לצרכי פיתוח ארגוני, גדילה ופרודוקטיביות.

קל לזהות תרבות ארגונית דווקא כשאר ישנו מישהו חדש המצטרף מבחוץ וצריך ללמוד "איך דברים עובדים", כלומר עדיין חסר את מה שלכולם הוא כבר ברור. במובנים רבים התרבות בארגון, כמו במקומות אחרים, היא דווקא סט ההנחות ה"שקופות" והברורות מאליהן של קבוצה מסוימת. את התרבות של הארגון אפשר גם לתאר במונחים מושאלים מפסיכולוגיה בתור ה-"אישיות" שלו, ובשפה פחות מקצועית: "הוייבים".

מאפייני תרבות ארגונית

תרבות ארגונית באה לידי ביטוי באופנים שונים, גלויים וסמויים. לעתים הם יכולים לכלול נורמות מוסכמות וידועות,  אידיאולוגיה מוצהרת או פרוטוקולים קבועים לתהליכים מסוימים. למעשה, כל מה שאפשר להסביר באופן ברור לעובד חדש בחברה. מאידך ישנם גם מרכיבים בלתי מוצהרים כמו אקלים חברתי, יחסי כוחות, שפה פנימית, מודלים מנטליים, אתוס ועוד רבים שהעובד החדש שלנו יצטרך פשוט "לקלוט".

תרבות של ארגון יכולה להיות חזקה, כלומר נוכחת בתחומי חיים רבים של העובדים, או חלשה, כלומר בעלת השפעה מועטה. כמו כן היא יכולה לתפקד ברמה גבוהה בכדי להשיג את מטרותיה או ברמה נמוכה עם בעיות תקשורת, הזדהות ושיתוף פעולה.

אחד המאפיינים החשובים ביותר לתרבות ארגונית הוא יכולת הלמידה והשינוי שלה. גישה נוקשה מידי של "ככה אנחנו עושים את הדברים" יכולה להוביל לארגון חסר-יצירתיות ודוגמטי. קידום תרבות שמסוגלת להתעלות מעל הנחות היסוד של עצמה מהווה מפתח חשוב בצמיחה של כל חברה, עסקית או אחרת. דוגמא לגמישות כזו של ארגון היא למשל היכולת להטמיע טכנולוגיות חדשות, או לשנות כיוון אסטרטגי.

ללמוד עוד: התנהגות ארגונית – סיכומים, הגדרות של תרבות ארגונית

13 ציטוטים על לאומיות

היא מניעה את העולם כבר הרבה זמן אך האם היא טובה לו? ציטוטים (ביקורתיים) על לאומיות ופטריוטיות

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: