סיכום: טלוויזיה גלובלית\ ארנון צוקרמן

על פי צוקרמן ב-"טלוויזיה גלובלית" משמעותן של טכנולוגיות חדשות לגבי היקף הידע והמידע שניתן לקבל על העולם היא תרומתם של הערוצים הגלובליים ושידור ערוצים ממדינות זרות ליכולת של הפרט להיחשף למידע מכל העולם בשידור חי. "העולם נמצא בשלט הרחוק שביד הצופה".

הדילמה בין חופש המידע לביטחון לאומי בשידורי הטלוויזיה מתקיימת בין תפקידה של התקשורת לספק מידע לציבור ולסקר את המתרחש בעולם לבין השמירה על ביטחון לאומי ולא לחשוף נושאים בעייתיים כמו מיקום נפילת טילים.

חשיבותה של הרשת הגלובלית היא בהענקת מידע מכל העולם ושידורו לכל העולם, אין לערוצי הטלוויזיה הגלובליים נאמנות למדינה מסוימת ולכן שומרים כביכול על זכות הציבור לדעת.

חשיבותה של הרשת הגלובלית באה לידי ביטוי בצפייה עולמית בעיקר ברגעי משבר אותם היא משדרת לכל העולם בשידור חי.

הטלוויזיה הגלובלית הופכת את כל חברות העולם לקהילה אחת גדולה, היא מצמצמת מאוד את הזמן והמרחב ביניהן. ניתן להתעדכן ולצרוך את אותו המידע בדיוק לגבי אירועים שונים במקומות שונים ורחוקים, באותו הזמן בכל מקום בעולם. ניתן לציין לדוגמא את רשת CNN.

שידורי הספורט הפכו למוצר גלובלי מצליח בגלל התאמתו למדיום הטלוויזיוני– מצטלם יפה, יוצר מתח, תחרות ודרמה בשידור חי. ניתן להשתמש באמצעי טכנו' של המדיום על מנת ליצור חוויה חזקה יותר למשל הילוך חוזר פרשנות וכו'. בנוסף מהווה הספורט גורם מלכד מבחינה לאומית ובינ"ל ומספק הזדמנות להזדהות ייצוג ותחושה של הפרט כי הוא חלק מהקהילה/ מדינה. ספורט הוא תחום בינ"ל ויש לו שפה משותפת בכל העולם.

ערוץ המוסיקה MTV הפך לכפר רוקנרול גלובלי כיוון  שכמו הספורט המוסיקה הינה שפה משותפת לכל העולם והערוץ משך קהל רב דרך מכל העולם לצפות בו. הערוץ התאים את עצמו למאפיינים בכל מדינה על ידי תכניות של מוסיקה מקומית ועם זאת שמר על אופיו האמריקאי מבחינת מוזיקה פרסומות ותכניות שונות.

התכניות המצליחות ביותר מבחינה גלובלית הן אופרות הסבון ובעיקר הטלנובלה. זאת בגלל ההזדהות הרחבה עם הסיפורים והגיבורים שבהן והיכולת להשליך על חייהם האישיים.

הקונפליקט בין גלובלי ללוקאלי הוא ההתנגשות בין החדירה של ערוצי הטלוויזיה הגלובליים אשר מכווצים את העולם לכפר אחד לבין הרצון של כל מדינה ולאום לשמר את מסורתו תרבותו שפתו וזהותו הייחודית ולהתנגד לגורמים האימפריאליסטיים המאיימים על כך. הטלוויזיה יצרה כפר גלובלי בכך שאנשים צופים באותם הערוצים (ערוצים גלובליים), מושפעים מאותם הרעיונות, פרסומות, שפות וכו' דרך הטלוויזיה מחלחלת הגלובליות שהיא בעצם האחדה של מרכיבים של התרבות לכלל עולמיים לתחומי חיים שונים של מדינות העולם.

מהן שלוש הקטגוריות היוצרות תרבות משותפת ומקומית?

אנתוני סמית במאמרו "לקראת תרבות גלובלית" טוען שתרבויות נוטות להיות ייחודיות, ומרכיבי הזהות שלהן מתגבשים על ידי אירועים היסטוריים במהלך תקופות ממושכות. לדבריו, הרגשות והערכים המצטברים במשך הזמן מתארגנים בכל תרבות בשלוש קטגוריות של ניסיון משותף: האחת, תחושה של המשכיות דורית. השנייה, זיכרונות משותפים של מאורעות ואנשים- הזיכרון הקולקטיבי. השלישית, תחושה של גורל משותף.

מהו הקשר בין טלוויזיה גלובלית לאימפריאליזם תרבותי?

הדיון בטלוויזיה גלובלית קשור לבעיות של האימפריאליזם התרבותי, מדובר בעיקר על ארה"ב שהיא המקור הראשי של סרטים ותוכניות טלוויזיה המופצות בעולם. העבודה הזאת, יחד עם אימוצם של דגמים טלוויזיוניים אמריקניים לשימושים מקומיים, גורמים לכך, שלנושאים ותכנים האמריקניים יש השפעה עצומה על עולם הערכים של מדינות רבות, בייחוד המדינות המתפתחות, שאינן יכולות לגבש במידה מספקת תכנים עצמאיים. במדינות האלה נוצרת תלות מלאה או חלקית של הטלוויזיה בגורמים חיצוניים.

הדבר נכון לגבי סרטים ותוכניות, אולם יש לכך השפעה משמעותית במיוחד בתחום החדשות. המידע והחדשות במדינות הללו תלויים במידה רבה במונופול של מספר קטן של שירותי מידע.

מהי הסכנה הקיימת בריכוזיות של המדיה ויצירת תאגידי ענק?

ריכוז כוח תקשורתי בתוספת אמביציות גלובליות ויכולת השפעה פוליטית עלול להיות מסוכן. המאמר מציג דוגמא: "הגלובליזציה של רופרט מרדוק" – מעולם לא הייתה בידיו של אדם אחד פרטי עוצמה תקשורתית גלובלית כה גדולה. בשנים האחרונות הוא מחזיק, 130 עיתונים, 25 מגזינים ונכסים אחרים כמו: אולפני הסרטים והטלוויזיה FOX, הוצאות ספרים, ערוצי כבלים ועוד אחרים.

התופעה המעניינת והמדאיגה היא שמרדוק אינו בוחל בשום אמצעי כדי לקדם את עסקיו. הוא רותם את עיתוניו למסעות פוליטיים וכן את כל האימפריה שלו. מרדוק מנהל את האימפריה שלו כפי שמנהלים חברה קטנה. הוא מקבל בעצמו את כל ההחלטות החשובות. היתרון של החברה הוא היכולת לקבל החלטות מהירות גם בעסקאות שיש בהן סיכון. החיסרון נעוץ בעובדה, שאף אחד חוץ ממרדוק עצמו אינו מכיר את התמונה כולה, וכולם תלויים במצב בריאותו. מתוך מודעות לכך, שילב את ילדיו בעסקיו הענפים.

הטלוויזיה

היסטוריה של אמצעי התקשורת

סיכום מאמרים בתקשורת

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: