למה אנשים בוחרים להיות מורים? שלוש הסיבות שבגללן אנשים הולכים לחינוך

השכר לא משהו, העבודה קשה, הדימוי לא מזהיר ואמנם לכאורה יש הרבה חופשים אבל גם בהם יש הרבה יותר עבודה משנדמה. אז למה בעצם אנשים בוחרים במקצוע ההוראה? מה גורם לאנשים ללכת לחינוך ולרצות להיות מורים?

מחקרים בתחום מצאו כי ישנם שלושה גורמים עיקריים המשפיעים על בחירה של אנשים בקריירה של הוראה.

יש סיבה מגדרית, אבל היא דווקא אצל ההורים

מסתבר שהגורם המשפיע ביותר על בחירה של אנשים בקריירה של מורה היא השפעה מהבית של ההורים שמציבים את החינוך כנתיב קריירה. כעת אנחנו יכולים לשאול מהן הסיבות לכך שהורים דוחפים את ילדיהם ללכת לחינוך ואז נכנס הנתון לפיו השפעת ההורים היא גדולה יותר על נשים מאשר על גברים שבחרו בחינוך. במילים אחרות, אלו בעיקר נשים שבוחרות בחינוך בעקבות עידוד של ההורים שלהן.

מורים טובים מראים לנו את המשמעות של חינוך

הסיבה השנייה לבחירה בחינוך היא מפגש משמעותי עם מורה כאשר האדם היה בעצמו תלמיד וההשפעה של מורים בבית הספר. כאן הנתונים גבוהים דווקא לצד של הגברים שנטו יותר לקבל השראה מהמורים שהיו להם ולרצות ללכת בעקבותם לחינוך. בין אם גברים או נשים, נחמד לחשוב כי המפגש עם דמות משמעותית הוא לא רק מה שמוביל אנשים לחינוך אלא עצם המשמעות של חינוך.

מי שמתנסה מתמכר

הגורם השלישי שמניע אנשים לתחומי ההוראה והחינוך הוא התנסות מעשית. כלומר, אנשים שנזדמן להם להתנסות בהוראה (בתנועת נוער, בצבא או הלימודים) בוחרים בעקבות החוויה לבחור בדרך הזו, גם אם היא הייתה רק או אופציה או בכלל לא אופציה קודם לכן. גם כאן אנחנו יכולים ללמוד משהו על אופיו של העיסוק בחינוך, שעצם ההתנסות בו מושכת אליו בשל סוג הסיפוק המיוחד שהוא מעניק, סיפוק שאי אפשר לראות בצורה מספרית בתלוש משכורת.

 

ראו גם:

הדואג לדורות מחנך אנשים: 13 ציטוטים יפים על חינוך

8 סיבות לכך שהחינוך בפינלנד הוא הטוב בעולם

סרטון חובה לכל תלמיד, מורה והורה: לשנות את פרדיגמת החינוך

 

עוד דברים מעניינים: