7 סיבות לא לחכות שאראלה תתקשר ולא לזרוק כסף סתם

ממלאים כל שבוע לוטו או חתומים על תוכנית המינויים בציפייה לפרס הגדול שישנה את חייכם, הנה כמה דברים שכדאי לכם לחשוב עליהם:

  1. יש דרכים פחות גרועות לזרוק את הכסף שלכם

הסיכוי של טור בודד לזכות בלוטו עומד על קצת יותר מאחד ל-16,000,000 (לפני נתוני מפעל הפיס), מה שאומר שמבחינה סטטיסטית אתם תהרגו כ-7 פעמים בתאונת דרכים, תחטפו 3 מכות ברק ותותקפו על ידי לפחות שני כרישים לפני שתזכו לשיחת הטלפון המיוחלת. למעשה, אין שום ספק שבכל מה שנוגע להימורים בתי קזינו הם הרבה יותר הוגנים מבחינת הסיכויים שהם מציעים לאנשים להרוויח, שזה לא מפתיע במיוחד בהתחשב בעובדה שבערך כל דבר אחר שתעשו עם הכסף שלכם, עד פחות או יותר ללטמון אותו באדמה, להשקות ולחכות שיצמח, יהיה בעלי סיכוי הצלחה גבוהים יותר מהלוטו.

  1. גם אם תזכו, זה לא בהכרח חיובי

מחקרים רבים שנערכו על זוכי לוטו בכל העולם מלמדים שהשינוי הכל כך דרמטי במצבו הכלכלי של האדם לא תמיד מוביל אותו לחיים טובים יותר, וישנם לא מעט מקרים של אנשים שבסופו של דבר איבדו את כספי הזכייה ועל הדרך גם את המשפחה, החברים והטעם בחיים שלהם. אבל גם בלי טרגדיות, במחקר שערך הפסיכולוג דן גילברט (כאן בהרצאה מצוינת בנושא) הוא מצא כי רמת האושר ושביעות הרצון מהחיים של זוכי לוטו הייתה בטווח הארוך דומה לזו של אנשים שאיבדו יד או רגל. לאחר האופוריה הראשונה, מסתבר שהרבה מהזוכים בסופו של דבר חוזרים לאותה רמת אושר שהייתה להם קודם, אם לא פחות.

  1. גם אם תזכו, זה לא בהכרח שווה את המחיר

בואו נדמיין אדם שממלא לוטו לכל אורך חייו (ויש לא מעט כאלו). הוא צנוע וממלא בממוצע "רק" חמישה טורים בכל הגרלה, כלומר 10 טורים בשבוע שהם 116 שקלים בכל שבוע שהם כ-6,032 ש"ח בשנה. עכשיו בואו נדמיין שאלת המזל בסופו של דבר מחייכת אל המהמר המסור שלנו שבדיוק באמצע חייו הבוגרים, לכבוד יום-הולדת 50, זוכה בפרס הגדול. לפני שאנחנו מתפנים לחשוב מה יעשה הזוכה המאושר שלנו בכל הכסף העצום שנפל עליו משמיים, אולי כדאי לשים לב קודם לכך שעד לזכייה הוא הוציא כמעט 181,000 ש"ח על הטפסים. זה אומר שבמשך 30 שנה הוא גר בבית פחות טוב, נהג באוטו פחות טוב, אכל פחות טוב, נתן פחות למשפחה שלו, נסע לפחות חופשות, היה פחות חופשי לקבל החלטות בחייו והדבר היחידי שהוא היה יותר זה לחוץ ומוטרד כלכלית. האם שלושים השנים האלו עם הרבה פחות כסף שוות את שלושים השנים הבאות לחייו עם הרבה יותר כסף? לא בטוח.

 

  1. הכסף הולך למטרות טובות? תחשבו שוב

מפעל הפיס אוהב לספר לנו שהכנסותיו הולכות למטרות חברתיות שונות, לתמיכה באמנות או בספורט ולבניית מבנים לבתי ספר. זה נכון, אבל בדרך חלקים לא מבוטלים ממיליארדי השקלים שמכניס מפעל הפיס בכל שנה ממהמרים הולכים לתשלום משכורות שמנמנות של מאות עובדים ומנהלים (שמרוויחים בממוצע 22 אלף ש"ח בחודש) וזה עוד לפני שדיברנו על העלויות העצומות של הפרסום האגרסיבי של המפעל בטלביזיה והרדיו. אחרי שמנכים את הכל יחד עם סכומי הזכיות יוצא שמעט מכל שקל שאתם "תורמים" למפעל הפיס באמת הולך למטרות טובות, כך שאם תרומה זה העניין שלכם יכול מאוד להיות שעדיף לתרום כבר ישירות למטרה שקרובה לליבכם.

 

  1. זו בעצם דרך להוציא מכם עוד מס

בשנת 2013 עמדו הכנסות מפעל הפיס על 5.8 מיליארד שקלים. באותו שנה עמדה גביית המסים של מדינת ישראל על כ-240 מיליארד שקלים. זה אומר שמנקודת המבט של כלל האוכלוסייה מפעל הפיס הוא בעצם גביית מס נוספת בשיעור של 2.4%.

  1. זו דרך לפגוע בחלשים

אבל מיהם האנשים שבעצם משלמים את המס הזה? כמו בהרבה מקרים אחרים, אלו לא בהכרח האנשים שיכולים להרשות את זה לעצמם. מחקרים בכל רחבי העולם מראים כי השכבות החלשות הן המפרנסות העיקריות של הגרלות לוטו. כך למשל בקליפורניה נמצא כי 40% ממהמרי הלוטו הם מובטלים ואילו במרילנד נמצא כי השליש העני ביותר במדינה אחראי לקניית שני שלישים מכרטיסי ההגרלה. הלוטו, למעשה, לוקח כסף מהאנשים שהכי זקוקים לו, מאחר והם אלו שגם הכי זקוקים לפנטזיות שמוכרים להם. גם אם אתם לא עניים, כאשר אתם תורמים (כלומר זורקים) את כספכם למאגרי השומן של מפעל הפיס אתם תורמים להמשך הפגיעה בשכבות החלשות.

  1. זה גורם לכם לשנוא את החיים שלכם

הפנטזיה על התעשרות מהירה (כמו גם בכלל על התעשרות) יכולה להיות הרסנית מאוד. הכרטיס להגרלה הקרובה שאתם מחזיקים ביד גורם לכם לתהות לאיזה רכב יוקרה חדש תשדרגו, איזו וילה באיזו שכונה נחשבת תקנו ולאיזה יעד אקזוטי תטוסו במחלקה ראשונה, אם וכאשר כמובן תזכו (אנחנו משום מה נוטים יותר לחשוב על ה"כאשר" מאשר על ה"אם"). אבל אז מגיע ערב ההגרלה ומסתבר שאפילו לא התקרבתם ללזכות. בשלב הזה אתם מביטים סביבכם, על דירת ה3.5 חדרים בשכונה סבירה שלכם, על האוטו המשפחתי בן ה-3 שלכם ועל החופשה בלואו-קוסט ליוון והכל נראה לכם רע, תפל, אפור. החלום על חיים כמיליונרים, בסיוע הלוטו, הורס את החיים שלנו כבני אדם נורמליים. שנאמר: "איזהו עשיר השמח בחלקו".

דרכים אחרות, אמיתיות יותר, להיות מאושר:

הכסף או החיים: כמה זה "מספיק"?

9 ציטוטים של סופרים ופילוסופים על אושר

להבין את חלומות יוסף עם פרויד

יוסף ידע מצוין לפתור חלומות של אחרים, אך את משמעות החלומות שלו לקח לו כל חייו לפתור. זיגמונד פרויד מסביר מדוע.

עוד דברים מעניינים: